چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

سه ماه است عقد کرده ایم و خانمم این قدر به من محبت میکند که حوصله ام را سر برده و احساس ناخوشآیندی به من دست داده. آیا این همه محبت طبیعی است؟


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام حسین دهنوی:
این مثل همان سوال قبلی است . خانم محترم که اینقدر محبت می کنید، او را دل زده می کنید . کاری نکنید که دل زدگی ایجاد شود . این آقا یک جور احساس خفگی و دردام افتادن می کند و می خواهد از این دام فرار کند . ما که شیرین تر از عسل نداریم ، اگر شما توانستید سه قاشق بیشتر عسل بخورید ، دلتان را میزند چون شیرین است. خوب است ولی دل را میزند . گذشته از اینکه ممکن است ، ایشان را به اشباع برسانید. در روان شناسی ، از اشباع ، برای ایجاد نفرت استفاده می کنند . مثلا کسی رفتار غلطی دارد ، می خواهند جلوی رفتار غلط او را بگیرند . به فرض اگر او روزی ده بار این رفتار غلط را انجام می دهد ، وادارش میکنند پنجاه بار انجام دهد و مجبورش می کنند . مثلا ً کسی مرتب شرب خمر انجام میدهد ، مثلا روزی سه بار مشروب میخورد ، او را به زور می گیرند و آنق در شراب در حلقش می ریزند تا او را به حد اشباع برسانند و دیگر سیر می شود . و متنفر می شود . اصل عجیبی است . تیراژ یک روزنامه را به صدهزارتا می رسانند و در یک برف سنگین که مدارس تعطیل است، آن منتشر کننده ، کمتر از حد معمول به بازار نمی دهد، زیرا نمی خواهد ، بازار اشباع شود . چون مشتری کم است . به خانم ها عرض میکنم ، زیاده روی نکنید . بگذارید تشنگی و گرسنگی مرد شما ، حفظ شود . تا وقتی همسرتان را سیراب می کنید ، احساس تشنگی نمیکند.
خانم ها ، همین که مردشان بگوید: دوستت دارم، احساس رضایتمندی می کنند . ولی آقایان این جور نیستند ، خانم ها میگویند دوستت دارم ، چون این جوری احساس رضایت می کنند و خوشحال میشوند. ولی آقا احساس رضایتمندیش به این تعبیر نیست . البته دوست دارد که خانم به او بگوید دوستت دارم . سوالی کردند که آیا فقط خانمها به آقایان بگویند دوستت دارم یا نه ؟ آقایان هم به خانم ها بگویند . بله خوششان می آید ولی رضایتمندی آقایان با این تعبیر نیست ، بلکه با تصدیق و تشویق و قدردانی است. یک کاری می کند ، تصدیقش کنید. تاییدش کنید و اگر به آقایتان بگویید ، من در سایه تلاش شماست که آرامش روحی و روانی دارم . معنی آن این است : یعنی هزار بار دوستت دارم. او می خواهد تکیه گاه باشد. این را هم دقت داشته باشید. خانم های ما، به جای این که بیایند از آقا قدردانی و تشکر کنند ، مثلاً بنده خدا اشتباهی کرده ، به رخش می کشند، به جای اینکه بگویند اشکالی ندارد. چیزی نیست. این یعنی دوستت دارم، دوستت دارم . این تشویق مرد و نیاز به تمجید مرد ، این قدر مهم است که بعضی ها میگویند : آقا می گوید مرا تشویق نکن . من میگویم گوش نکنید. شما تشویق کنید . تمجید کنید. ما مرد هستیم ، خودمان را می شناسیم.
ch3.iribtv.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.