چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

خانم من با کوچک ترین خلافکاری من، به من بدبین می شود و قضاوت می کند. خواهش می کنم درباره ی قضاوت بی جای همسران که باعث ایجاد سوء ظن می شود توضیح بدهید.


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام حسین دهنوی:
مقوله ی قضاوت در اسلام مقوله ی حساسی است و در اسلام روایت زایادی داریم که اگر قاضی در قضاوتش دقت نکند اهل جهنم است یا پایش لب جهنم است و در آن سقوط می کند . این فقط برای قاضی که کارش قضاوت است نیست و می شود این را تعمیم داد برای هر قضاوتی . ما هم در زندگی اجتماعی مان بارها و بارها قضاوت می کنیم . این روایت به ما هم ربط دارد . باید دقت کرد که قضاوتها از روی علم و یقین باشد و بر اساس حدس و گمان نباشد . تا زمانیکه انسان یقین پیدا نکرده است و نمی تواند قسم بخورد ، نباید قضاوت کند . یک وقت ما نسبت به چیزی وهم داریم یعنی زیر پنجاه، یک وقت شک داریم پنجاه پنجاه و یک وقت گمان داریم بالای پنجاه، یک وقت یقین داریم صد در صد . در مورد قضاوت دیگران باید یقین باشد باید صد در صد باشد . حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: قضاوت براساس حدس و گمان عادلانه نیست . خیلی باید دقت کرد. قضاوتها نباید پیش فرض داشته باشد . ما خیلی وقت ها ، قضاوت های مان بر اساس پیش فرض است . ما قبلا یک چیزی را در ذهنمان فرض کرده ایم و بر اساس آن قضاوت می کنیم حتی قضاوتهای خانم و آقا در مورد همدیگر واعضای خانواده بر اساس سابقه طرف نباید باشد . یک وقتی یک زمانی شوهر چنین کاری کرده است چون سابقه اش این چنین بوده است ، پس الان هم همین کار را کرده است،خیر . باید همه ی جوانب قضیه سنجیده بشود و کاملا از روی علم و آگاهی باشد و اگر در زندگی مان این جور قضاوت ها را داشته ایم ، باید استغفار کنیم که قضاوتهایی در مورد کسانی کرده ایم و بعد فهمیده ایم که اشتباه کرده ایم و چقدر پشیمان شده ایم . و از همسر شما هم خواهش میکنم که این کار باید خیلی حساب شده باشد . همین قضاوتهای بی جا، آرام آرام جو بدبینی و سوء ظن را ایجاد می کند و زندگی را خراب می کند. البته رفتارهای ما هم خیلی مهم است. روایت داریم که از مواضع تهمت بپرهیزید و اگر شما کاری کردید که به شما تهمت زدند ، خودتان را سرزنش بکنید. ما می گوییم کاری نکنید که به شما تهمت بزنند . چرا کارهایی میکنید و نشانه های غلطی می گذارید که او درمورد شما قضاوت غلطی بکند؟ این وظیفه ی شخص است که زمینه های تهمت را از بین ببرد و خودش را در موضع تهمت قرار ندهد . حالا او این کار را نکرد ولی ما هم حق نداریم از روی حدس و گمان قضاوت بکنیم. هم او نباید خودش را در موضع تهمت قرار بدهد و از این طرف هم ما نباید قضاوت کنیم . در زندگی مشترک ، از هر دو طرف باید سازندگی ایجاد بشود .
بعضی ها تیپ شخصیتی دارند که به آنها قضاوت گر می گویند و آنها باید مواظب باشند که با این قضاوت ها به جهنم نروند. چون پایشان لب جهنم است. اگر قضاوتشان درست نباشد به جهنم سقوط می کنند .
ch3.iribtv.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.