چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با توجه به اين كه ائمه اطهار(عليهم السلام) همگي نور واحدند، جمله "أشهد انك كنت نوراً في الاصلاب الشامخة و الارحام المطهره" كه در زيارت امام حسين(عليه السلام) آمده، در مورد همه امامان(عليهم السلام) صادق است؟ اگر صادق است، چرا جد مادري حضرت صادق(عليه السلام) ابوبكر است؟


پاسخ :
اين جمله درباره همه ائمه اطهار(ع) صادق است، زيرا در اين جمله زائر امام حسين(ع) خطاب به حضرت مي‏گويد: شهادت مي‏دهم كه تو در صلب‏هاي پدران بلند مرتبه و ارجمند نوري بودي، و در رحم مادران پاكدامن و با عفت. در اين جمله به زائر تعليم شده كه به كرامت خانوادگي امام حسين(ع) شهادت دهد و به آن معتقد باشد و بداند آن بزرگوار از طرف پدر، صاحب نياكان بلند مرتبه و از طرف مادر، داراي مادر پاكدامن و دور از زنا و فساد مي‏باشد.
اين مطلب درباره همه امامان(ع) صادق است، چرا كه همه آن بزرگواران از طرف پدر و اجداد، صاحب پدران بلند مرتبه و از طرف مادري و جده‏هاي مادري، داراي مادران پاكدامن و عفيف بودند. بنابراين جمله "الارحام المطهره" در مورد پاكدامني مادران است، نه چيز ديگر، از اين رو به چگونگي شخصيت پدر مادران نظر ندارد تا اشكال شود كه اگر اين جمله درباره همه امامان درست است، چرا جد مادري حضرت صادق(ع) فلان شخص است!
اين كه مي‏گوييم امامان(ع) نور واحد هستند، معنايش اين است كه همگي در نور امامت و علوم و كمالاتي كه براي امامت لازم است، شريك هستند(2)، و همه آن بزرگواران داراي اين كمالات مي‏باشند، و لازمه اين حرف آن نيست كه آنان در تمام فضايل يكسان باشند، زيرا مي‏بينيم امام حسن و امام حسين(ع) داراي فضيلتي هستند كه هيچ امامي آن فضيلت را ندارد و آن عبارت است از داشتن جدي چون رسول اكرم(ص) كه اشرف مخلوقات است و پدري مانند علي(ع) كه بعد از پيامبر(ص) برتر از همه است و مادري مثل زهراي اطهر كه افضل زنان جهان است. چنين ويژگي را غير او فرزندان حضرت زهرا(س) هيچ كس ندارد.
پي‏نوشت‏ها:
1. مفاتيح‏الجنان، زيارت وارث و زيارت اربعين.
2. سيد عبداله شبر، انوار اللمعة في شرح زيارة الجامعة، ص 151.
WWW. eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.