چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

بستگان همسر من خيلي دروغ مي‌گويند و اين اعصاب مرا به هم مي‌ريزد. گويا به تازگي شوهرم نيز از دروغ‌هاي آنها متاثر شده و به من دروغ مي‌گويد. نمي‌دانم چه کنم، راهنمايي کنيد.


پاسخ :
مساله مهمي که در دروغ و راست وجود دارد، اين است که خيلي از افراد مفهوم‌شان کارشان با مفهوم واقعي دروغ متفاوت است. اگر کسي که همه يک مطلب را تمام و کامل نمي‌گويد، با کسي که آن مطلب را خلاف واقع مي‌گويد و در واقع دروغ مي‌گويد، يکسان در نظر بگيريد، اشتباه کرده‌ايد. براي مثال، شوهر شما براي خريد به پاساژي رفته و سرراهش در رستوران ناهار خورده است. اگر ايشان به شما نگويد که علاوه بر ناهار خوردن به پاساژ هم رفتم، دروغگو محسوب نمي‌شود چون شما پرسيده‌ايد غذاخوردي يا نه؟
پاسخ او هم اين است که بله، به رستوران رفتم. خيلي از مراجعان من که با نارضايتي همسرشان را دروغگو مي‌دانند دچار اين سوءتفاهم و اشتباه مفهومي هستند. اگر آن خانم بپرسد، حتما همسرش رفتن به پاساژ را هم توضيح مي‌دهد ولي چون سوال نکرده، شوهر نيز آن را نگفته است. حال از اين مثال ساده بگيريد تا بقيه ماجراهايي که گاهي به دلخوري‌هاي شديد منجر مي‌شود. خوب، به اينجا مي‌رسيم که اگر همسر ما يا يکي از اعضاي خانواده ما دروغگو است و براي مثال به دروغ مي‌گويد من ناهار نخوردم (در حالي که به رستوران رفته) چه برخوردي بکنيم؟
دو راه‌حل داريم. اول اينکه با او صحبت کنيم که: «اين برخورد موجب مي‌شود در مقاطع مهم زندگي اعتماد ديگران را از دست بدهي و آنها از تو فاصله بگيرند». اگر اين شخص همسر شما نيست و مي‌دانيد که صحبت کردن با او فايده‌اي ندارد، سعي کنيد روابط کلامي کمتري با او برقرار کنيد. اما در صورتي که فرد دروغگو همسر، خواهر، يا فرزند شماست بايد به او کمک کنيد. دروغگويي نوعي بيماري است و از احساس ترس و ناامني دروني فرد دروغگو نشأت مي‌گيرد و گاهي هم به دليل حس خود بزرگ‌بيني اوست. به هر حال بايد او را نزد دکتر ببريد و در پروسه درماني او بکوشيد چون اگر شما در خانواده درجه يک خود با فرد دروغگويي زندگي کنيد، امنيت روابط شما تهديد مي‌شود. يادتان باشد با فرد دروغگو طوري رفتار نکنيد که شخصيت او را زير سوال ببريد. خطاب کردن او با لفظ دروغگو، توهين به شخصيت او است.
شما بايد از رفتارش انتقاد کنيد و بگوييد: «به نظر مي‌رسد دريافتي که تو از اين موضوع داري با دريافت من فرق دارد. بيا به کارشناس مشاور مراجعه کنيم.»
www.salamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.