پرسش :
اگر اسلام گفته که مسلمان نباید با غیر مسلمان ازدواج کند تا ارثش به او نرسد، پس کمک ما به سیلزدگان پاکستان از اموال مسلمین که معلوم نیست به مسلمان میرسد یا غیر مسلمان چگونه توجیه میگردد؟
پاسخ :
علت منع ازدواج دائم مسلمان با غیر مسلمان [اعم از مرد و زن]، فقط مسئلهی مالی نیست و موضوع ارث نیز فقط جنبهی مالی ندارد. بلکه تأثیر و تأثرهای متفاوتی بر همسران مترتب است که از آن جمله «عشق و وابستگی» - «تعهدات الزامی» - «تعلیم و تربیت» - «اولاد» ...، و در هیچ امری جایز نیست که فرد مسلمان متأثر از شخص غیر مسلمان و یا دین او گردد. چنان چه قرآن کریم میفرماید:
«... وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً» (141 - النساء)
ترجمه: و خدا تا ابد اجازه نداده كه كافران كمترين تسلطى بر مؤمنان داشته باشند.
بدیهی است که «تسلط» فقط به سبب مسائل مالی یا امور جاری خانواده نیست، بلکه «عشق و علاقه» نیز خود نوعی تسلط بر قلب است - پدری یا مادری بر فرزند نوعی تسلط است – تعلیم و تربیت تسلط است – تأثیرگذاری اخلاقی، روحی و روانی و رفتاری تسلط است و ... .
و البته تسلط مرد در مدیریت و سازماندهی چگونگی زندگی، تعیین چگونگی کسب (که تعبیر به لقمه نیز میشود)، تعلق اولاد به او و ... بیشتر است، لذا اگر چه ازدواج موقت مرد با زن اهل کتاب جایز است، اما حتی ازدواج موقت زن با مرد اهل کتاب نیز جایز نیست.
در مبحث ارث نیز باید توجه داشت که ارث فقط یک مسئلهی مالی ساده نیست، بلکه وارث جانشین است در همهی مسائل مربوطه و از جمله مالک است بر ماترک. و جایز نیست که هیچ غیر مسلمانی وارث و مالک ماترک یک مسلمان باشد.
اما در مورد موضوع کمک به مردم پاکستان، اگر چه اغلب آنان مسلمان بوده – به اصطلاح فقهی مشهور به مسلمانی هستند – و ما نیز وظیفهی تجسس نداریم، اما اگر غیر مسلمان هم باشند فرقی ندارد. موضوع «کمک» و یاری نه تنها مسلمان و غیر مسلمان ندارد، بلکه حتی انسان و حیوان هم ندارد و هر انسانی که کمترین بویی از انسانیت برده باشد، به نیازمند هم نوعش کمک مینماید.
فرض کنیم فردی به زمین افتاده و پایش جراحت و صدمه دیده و نمیتواند بلند شود و کمک میطلبد، آیا ما ابتدا بر سر او ایستاده و اصول عقایدش را سؤال میکنیم؟
و البته اگر مستمند مسلمان باشد، این وظیفه بر مسلمان مضاعف میگردد و اگر همسایه یا از اقوام باشد، مضاعفتر میگردد. در اسلام کمک به هم نوع و به ویژه مسلمان مستمند و گرفتار نه تنها یکی از سفارشات اخلاقی و احکامی است، بلکه از ضروریات و واجبات است، تا جایی که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «اگر مسلمانی فریاد یا للمسلمین مسلمان دیگری را بشنود و به کمک او نشتابد، از من نیست».
www.aviny.com
علت منع ازدواج دائم مسلمان با غیر مسلمان [اعم از مرد و زن]، فقط مسئلهی مالی نیست و موضوع ارث نیز فقط جنبهی مالی ندارد. بلکه تأثیر و تأثرهای متفاوتی بر همسران مترتب است که از آن جمله «عشق و وابستگی» - «تعهدات الزامی» - «تعلیم و تربیت» - «اولاد» ...، و در هیچ امری جایز نیست که فرد مسلمان متأثر از شخص غیر مسلمان و یا دین او گردد. چنان چه قرآن کریم میفرماید:
«... وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً» (141 - النساء)
ترجمه: و خدا تا ابد اجازه نداده كه كافران كمترين تسلطى بر مؤمنان داشته باشند.
بدیهی است که «تسلط» فقط به سبب مسائل مالی یا امور جاری خانواده نیست، بلکه «عشق و علاقه» نیز خود نوعی تسلط بر قلب است - پدری یا مادری بر فرزند نوعی تسلط است – تعلیم و تربیت تسلط است – تأثیرگذاری اخلاقی، روحی و روانی و رفتاری تسلط است و ... .
و البته تسلط مرد در مدیریت و سازماندهی چگونگی زندگی، تعیین چگونگی کسب (که تعبیر به لقمه نیز میشود)، تعلق اولاد به او و ... بیشتر است، لذا اگر چه ازدواج موقت مرد با زن اهل کتاب جایز است، اما حتی ازدواج موقت زن با مرد اهل کتاب نیز جایز نیست.
در مبحث ارث نیز باید توجه داشت که ارث فقط یک مسئلهی مالی ساده نیست، بلکه وارث جانشین است در همهی مسائل مربوطه و از جمله مالک است بر ماترک. و جایز نیست که هیچ غیر مسلمانی وارث و مالک ماترک یک مسلمان باشد.
اما در مورد موضوع کمک به مردم پاکستان، اگر چه اغلب آنان مسلمان بوده – به اصطلاح فقهی مشهور به مسلمانی هستند – و ما نیز وظیفهی تجسس نداریم، اما اگر غیر مسلمان هم باشند فرقی ندارد. موضوع «کمک» و یاری نه تنها مسلمان و غیر مسلمان ندارد، بلکه حتی انسان و حیوان هم ندارد و هر انسانی که کمترین بویی از انسانیت برده باشد، به نیازمند هم نوعش کمک مینماید.
فرض کنیم فردی به زمین افتاده و پایش جراحت و صدمه دیده و نمیتواند بلند شود و کمک میطلبد، آیا ما ابتدا بر سر او ایستاده و اصول عقایدش را سؤال میکنیم؟
و البته اگر مستمند مسلمان باشد، این وظیفه بر مسلمان مضاعف میگردد و اگر همسایه یا از اقوام باشد، مضاعفتر میگردد. در اسلام کمک به هم نوع و به ویژه مسلمان مستمند و گرفتار نه تنها یکی از سفارشات اخلاقی و احکامی است، بلکه از ضروریات و واجبات است، تا جایی که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «اگر مسلمانی فریاد یا للمسلمین مسلمان دیگری را بشنود و به کمک او نشتابد، از من نیست».
www.aviny.com