چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مشکل عمده من و همسرم گير دادن به هم و لجبازي کردن است، لطفا برای حل شدن این مشکل راهنمایی کنید.


پاسخ :
دوست عزيز ،آنچه که مااسمشو لجبازي ميگذاريم وفکر ميکنيم رابطه ما با همسرمان به اين سمت کشيده شده ،ريشه در اختلاف زن ومرد با يکديگر دارد.
خانمها وآقايان از نظر کارکرد مغزي،احساسات ،الگوهاي تربيتي ..... با هم متفاوت هستند.در نتيجه نسبت به يک موضوع واحد ،نگرش کاملا متفاوتي دارند.علم به اين مسئله ،باعث ميشود ميزان مشاجرات کاهش پيدا کند.
اطلاعات روانشناختي از مرد وزن براي زندگي لازم وضروري است تا ما هم خودمان را بشناسيم وهم همسرمان را.اين شناخت ابزاري است براي برخورد صحيحتر و کمک کننده براي ارتباط موثر تر.
براي اينکه مسئله براي شما روشنتر شود يک مثال ميزنم:مردها از اينکه اشتباه کنند متنفرند ،از اينکه به آنها اشتباهشان گوشزد شود ،خيلي ناراحت ميشوند. نصيحت همسرشان را به عنوان يک حمله انتقادي تلقي ميکنند. مثلا ممکن هست شما سوار ماشين هستيد وآدرس را پيدا نميکنيد ،به همسرتان بگوييد "عزيزم چرا نمي ايستي تا از کسي آدرس را بپرسيم !"اما همسرتان اين مطلب را اينگونه ميشنود "تو احمقي ،تو راه را گم کرده اي ،هيچ گاه نميتوانم به تو اعتماد کنم."
اين مطلب ريشه در گذشته ومسائل تربيتي دارد .چون به پسر بچه هاي کوچک گفته ميشود که ارزش آنها به کارهايي است که انجام ميدهندو موفقيتهايي که کسب ميکنند. در نتيجه اعتماد به نفس وموفقيتهايشان را با هم يکسان ميدانند .حالا زماني که ما علم به اين مطلب داشته باشيم.از به کاربردن الفاظ وعباراتي که باعث احساس بي کفايتي در همسرمان ميشود ،خودداري خواهيم کرد.و اينبار اينگونه ميگوييم" عزيزم شماره هاي خيابان گيج کننده هست ،اگر از کسي بپرسيم شايد سريعتر راه را پيدا کنيم"
(اين قسمتي از آنچه که زنها ميگويند وآنچه که مرده ميشنوند هست )
شناخت وآگاهي شما وهمسرتان از يکديگر کليد طلايي براي حل مشکلات ارتباطي شماست.پيشنهاد ميکنم از کتب روانشناسي مرد وزن مطالعه کنيد ،تا در تمام زمينه هاي روابط زناشويي شناخت بهتر وارتباط موثرتري با همسرتان داشته باشيد.
www.shamimm.ir


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.