چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا عقيده مهدويت مورد اجماع مسلمين است؟


پاسخ :
پاسخ اول:
گرچه اسلام در عصر رسول اكرم (ص) بر تمام عالم گسترش پيدا نكرد، ولي؛
اولاً: خبر اسلام و دعوت آن به گوش غالب بلاد اسلامي رسيد و شخص رسول اكرم (ص) مردم عالم را به اسلام دعوت نمود.
ثانياً: خود قرآن و شخص پيامبر اكرم (ص) خبر از تحقق اسلام در سطح گسترده و در تمام روي زمين داده است، نه اين‌كه مسلمانان بعد از يأس از فراگيري اسلام به اين عقيده روي آورده باشند.
دكتر عبدالجبار شراره مي‏ گويد: "آنچه جاي تعجب است اين‌كه برخي از مدعيان علم و معرفت از قديم الايام و در اين زمان درصدد ايجاد تشكيک در جامعه اسلامي برآمده و موجبات تشويش افكار جامعه را فراهم كرده ‏اند، و اين تنها به جهت قصور فهم آنان از درك اسرار اين عقيده (مهدويت) و مقاصد عالي آن است، و يا اين‌كه اسباب و اغراض ديگري دارند كه ما از آن آگاهي نداريم. از جمله اين افراد، مستشرقين و شاگردان آنانند از قبيل: "جولد زيهر"، "فلهاوزن"، "فان فلوتن"، "مك‏دونالد"، "برنارد لويس"، "مونتگري"، "وات وماسينيون" و ديگران از كساني كه از افكار مستشرقين پيروي كرده ‏اند، با وجود آن‌كه ادعاي مسلمان بودن دارند. و خوشبختانه هيچ گونه دليل بر مدعاي خود ندارند، بلكه دليل بر خلاف مدعاي آنان دلالت دارد. و نيز برهان آشكار و قطعي بر صحت عقيده مهدويت قائم است، زيرا به طور متواتر ثابت شده كه در آخرالزمان، مهدي (ع) ظهور خواهد كرد، همان گونه كه جماعتي از اهل سنّت از قبيل برزنجي و شوكاني و ديگران بر تواتر آن تأكيد دارند...". (بحث حول المهدي، صص 16-17)

پاسخ دوم:
عقيده به مهدويت از عقايدي است كه مسلمانان با اختلافات مذهبي كه دارند بر آن اتفاق دارند، و هرگز به مذهب خاصي اختصاص ندارد، زيرا جميع شيعه اماميه، زيديه، مالكي‏ ها، حنفي ‏ها، شافعي‏ ها، حنبلي ‏ها بر اين مسأله اتفاق نظر دارند كه شخصي از عترت پيامبر اكرم (ص) قيام كرده و زمين را پر از عدل وداد خواهد كرد، آن گونه كه پر از ظلم وجور شده باشد.
جماعتي از علماي اهل سنّت تصريح كرده ‏اند كه اين عقيده مورد اتفاق مسلمين است وحتي برخي از فقهاي اهل سنّت به وجوب قتل منكر آن فتوا داده ‏اند.
احمد امين مصري با آن‌كه منكر اصل مهدويت است، ولي اين عقيده را از عقايد مسلّم اهل سنّت مي‏ شمارد كه به آن ايمان دارند. (المهدي و المهدوية، ص 110)
www.eporsesh.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.