پرسش :
آيا سجده بر قبور ائمّه جايز است؟
پاسخ :
سجده مخصوص ذات خداوند است و براي غير او -هر كس باشد- جايز نيست و اگر افرادي چنين عملي را انجام دهند، از روي جهل به مباني مذهب است و بايد آنها را متوجّه ساخت كه سجده براي امام(ع) جايز نيست.
ولي در اينجا بايد توجّه داشت كه پيشاني گذاشتن به مهرهايي كه از خاكهاي اماكن مقدّسه ساخته ميشود، سجده براي صاحب آن اماكن نيست؛ بلكه طبق احاديثي كه از پيشوايان اسلام رسيده است، در سجده براي خداوند به منظور اينكه خضوع بيشتري به عمل آيد، بايد پيشاني را در حال سجده بر زمين يا آنچه از زمين است (و خوردني و پوشيدني و معدني نباشد) گذارد و تربت حسين نيز خاك پاكي است كه به واسطه قيام امام حسين(ع) براي احياي دين خدا و توحيد، شرافت بيشتري پيدا كرده است.
مخصوصاً روي قانون محاكات و تداعي، سجده بر ترتب كربلا خاطره فداكاري سالار شهيدان حسين بن علي(ع) را در قلوب افراد نمازگزار زنده ميكند و ارواح پاك و دلهاي بيدار را دعوت به پيروي از آن مكتب عالي نموده، روح جانبازي و فداكاري را در زمينههاي مساعد تقويت مينمايد.
منبع:پاسخ به پرسش های مذهبی،تالیف آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی،نسل جوان 1387
سجده مخصوص ذات خداوند است و براي غير او -هر كس باشد- جايز نيست و اگر افرادي چنين عملي را انجام دهند، از روي جهل به مباني مذهب است و بايد آنها را متوجّه ساخت كه سجده براي امام(ع) جايز نيست.
ولي در اينجا بايد توجّه داشت كه پيشاني گذاشتن به مهرهايي كه از خاكهاي اماكن مقدّسه ساخته ميشود، سجده براي صاحب آن اماكن نيست؛ بلكه طبق احاديثي كه از پيشوايان اسلام رسيده است، در سجده براي خداوند به منظور اينكه خضوع بيشتري به عمل آيد، بايد پيشاني را در حال سجده بر زمين يا آنچه از زمين است (و خوردني و پوشيدني و معدني نباشد) گذارد و تربت حسين نيز خاك پاكي است كه به واسطه قيام امام حسين(ع) براي احياي دين خدا و توحيد، شرافت بيشتري پيدا كرده است.
مخصوصاً روي قانون محاكات و تداعي، سجده بر ترتب كربلا خاطره فداكاري سالار شهيدان حسين بن علي(ع) را در قلوب افراد نمازگزار زنده ميكند و ارواح پاك و دلهاي بيدار را دعوت به پيروي از آن مكتب عالي نموده، روح جانبازي و فداكاري را در زمينههاي مساعد تقويت مينمايد.
منبع:پاسخ به پرسش های مذهبی،تالیف آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی،نسل جوان 1387