چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا در زمان غيبت کبرى عقلاً امکان ملاقات امام عصر(عليه السلام ) وجود دارد و اگر وجود دارد به چه صورت اين ملاقات ممکن است؟


پاسخ :
در مورد رویارویى با آن حضرت سه حالت مى‏توان تصوّر کرد:
1) دیدار حضرت مهدى‏(علیه السلام) با عنوان غیر واقعى ایشان، طورى که کاملاً براى دیدار کننده ناشناس باشند. این گونه دیدار به فراوانى به‏طور دائم براى کسانى که در محلّ سکونت ایشان، و یا افرادى که با ایشان برخورد مى‏نمایند - در هر نقطه‏اى باشد - روى مى‏دهد.
2) دیدار و رویارویى با آن حضرت در عنوان حقیقى ایشان، بدون اینکه این امر را ملاقات کننده - مگر پس از پایان یافتن رویارویى - متوجّه باشد. این همان حالتى است که اکثر دیدارهاى نقل شده را شامل مى‏شود.
3) دیدار آن حضرت با عنوان حاتقى ایشان، در حالى که دیدار کننده نیز در اثناى ملاقات متوجه این امر باشد. این گونه دیدار در اخبارِ مشاهدات و دیدارها، بسیار کم نقل شده است، زیرا غالباً مخالفِ مصلحت بوده و با غیبت تامّه و کامل حضرت مهدى‏علیه السلام منافات دارد.
در مورد کیفیت این ملاقاتها هم باید گفت عموماً نیازى به معجزه نیست، بلکه کافى است آن حضرت با فرد مورد نظر، مانند سایر انسانها روبرو شود و منظور خود را از آن دیدار برآورده سازد و شخصیت حقیقى خود را به او - اگرچه به‏گونه‏اى باشد که پس از اتمام رویارویى متوجه گردد - بشناساند.
و نیز در بسیارى از اوقات، آن حضرت، ملاقات کننده را به‏طور عادى پس از دیدار ترک مى‏کند و اگر لازم باشد طورى برنامه را طرح و اجرا مى‏کند که جلب نظر نکند.
آرى در صورتى که هنگام ملاقات، امام‏‏(علیه السلام) به‏گونه‏اى در تنگنا قرار گیرد که چاره‏اى جز پنهان شدن به طریق اعجاز نباشد، به معجزه متوسّل خواهند شد.
www.mahdishenakht.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.