پرسش :
آیا در زمان غيبت کبرى عقلاً امکان ملاقات امام عصر(عليه السلام ) وجود دارد و اگر وجود دارد به چه صورت اين ملاقات ممکن است؟
پاسخ :
در مورد رویارویى با آن حضرت سه حالت مىتوان تصوّر کرد:
1) دیدار حضرت مهدى(علیه السلام) با عنوان غیر واقعى ایشان، طورى که کاملاً براى دیدار کننده ناشناس باشند. این گونه دیدار به فراوانى بهطور دائم براى کسانى که در محلّ سکونت ایشان، و یا افرادى که با ایشان برخورد مىنمایند - در هر نقطهاى باشد - روى مىدهد.
2) دیدار و رویارویى با آن حضرت در عنوان حقیقى ایشان، بدون اینکه این امر را ملاقات کننده - مگر پس از پایان یافتن رویارویى - متوجّه باشد. این همان حالتى است که اکثر دیدارهاى نقل شده را شامل مىشود.
3) دیدار آن حضرت با عنوان حاتقى ایشان، در حالى که دیدار کننده نیز در اثناى ملاقات متوجه این امر باشد. این گونه دیدار در اخبارِ مشاهدات و دیدارها، بسیار کم نقل شده است، زیرا غالباً مخالفِ مصلحت بوده و با غیبت تامّه و کامل حضرت مهدىعلیه السلام منافات دارد.
در مورد کیفیت این ملاقاتها هم باید گفت عموماً نیازى به معجزه نیست، بلکه کافى است آن حضرت با فرد مورد نظر، مانند سایر انسانها روبرو شود و منظور خود را از آن دیدار برآورده سازد و شخصیت حقیقى خود را به او - اگرچه بهگونهاى باشد که پس از اتمام رویارویى متوجه گردد - بشناساند.
و نیز در بسیارى از اوقات، آن حضرت، ملاقات کننده را بهطور عادى پس از دیدار ترک مىکند و اگر لازم باشد طورى برنامه را طرح و اجرا مىکند که جلب نظر نکند.
آرى در صورتى که هنگام ملاقات، امام(علیه السلام) بهگونهاى در تنگنا قرار گیرد که چارهاى جز پنهان شدن به طریق اعجاز نباشد، به معجزه متوسّل خواهند شد.
www.mahdishenakht.com
در مورد رویارویى با آن حضرت سه حالت مىتوان تصوّر کرد:
1) دیدار حضرت مهدى(علیه السلام) با عنوان غیر واقعى ایشان، طورى که کاملاً براى دیدار کننده ناشناس باشند. این گونه دیدار به فراوانى بهطور دائم براى کسانى که در محلّ سکونت ایشان، و یا افرادى که با ایشان برخورد مىنمایند - در هر نقطهاى باشد - روى مىدهد.
2) دیدار و رویارویى با آن حضرت در عنوان حقیقى ایشان، بدون اینکه این امر را ملاقات کننده - مگر پس از پایان یافتن رویارویى - متوجّه باشد. این همان حالتى است که اکثر دیدارهاى نقل شده را شامل مىشود.
3) دیدار آن حضرت با عنوان حاتقى ایشان، در حالى که دیدار کننده نیز در اثناى ملاقات متوجه این امر باشد. این گونه دیدار در اخبارِ مشاهدات و دیدارها، بسیار کم نقل شده است، زیرا غالباً مخالفِ مصلحت بوده و با غیبت تامّه و کامل حضرت مهدىعلیه السلام منافات دارد.
در مورد کیفیت این ملاقاتها هم باید گفت عموماً نیازى به معجزه نیست، بلکه کافى است آن حضرت با فرد مورد نظر، مانند سایر انسانها روبرو شود و منظور خود را از آن دیدار برآورده سازد و شخصیت حقیقى خود را به او - اگرچه بهگونهاى باشد که پس از اتمام رویارویى متوجه گردد - بشناساند.
و نیز در بسیارى از اوقات، آن حضرت، ملاقات کننده را بهطور عادى پس از دیدار ترک مىکند و اگر لازم باشد طورى برنامه را طرح و اجرا مىکند که جلب نظر نکند.
آرى در صورتى که هنگام ملاقات، امام(علیه السلام) بهگونهاى در تنگنا قرار گیرد که چارهاى جز پنهان شدن به طریق اعجاز نباشد، به معجزه متوسّل خواهند شد.
www.mahdishenakht.com