چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا در روز قيامت انسان ، نباتات و حيوانات برانگيخته مي شوند


پاسخ :
شيعه بر اين باور است که اصول اعتقادات، تقليد ناپذير است و بايد با برهان و استدلال آنها را باور داشت.مساله معاد نيز از جمله همان اصولي است که اعتقاد به اصل وقوع آن بايد مبتني بر عقل و برهان باشد اما از آنجا که عقل به ساير جزئيات مربوط به معاد (مثل کيفيت مرگ، برزخ، حشر، صراط، بهشت و دوزخ و مانند آن) دسترسي ندارد اين امور را بايد از ادله نقلي يعني قرآن و روايات استنباط کرد. و البته بديهي است که آنچه از طريق ادله نقلي اثبات مي­شود، به هيچ وجه در تعارض با عقل نخواهد بود بلکه ممکن است صرفا فراتر از درک و فهم و عقل باشد.
يکي از جزئيات مربوط به معاد، مساله حشر حيوانات است. در اين باره بيشتر مفسران و متکلمان بر اين باورند که حيوانات نيز همانند انسانها حشر دارند و به آيات و رواياتي استناد کرده اند؛آياتي چون آيه38 سوره انعام وآيه5 سوره تکوير .اما در پاسخ به اين اشکال که حيوانات از عقل و شعور بي بهره­اند، در نتيجه حشر و عقاب آنها با عدل الهي سازگار نيست، بايد گفت که:
زندگي بسياري از حيوانات، آميخته با نظام جالب و شگفت انگيزي است که روشنگر سطحي از فهم و شعور آنهاست. کيست که درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجيب آنها و نظام شگفت انگيز لانه و کندو سخناني نشنيده باشد و بر درک و شعور تحسين آميز آنها آفرين نگفته باشد، هيچ مانعي وجود ندارد که اين اعمال همانطور که ظواهرشان نشان مي­دهد ناشي از عقل و درک باشد .داستان فرار کردن مورچگان از برابر لشکر سليمان و داستان هدهد و جريان حضرت سليمان، مويد همين مطلب است. بسيار مي­شود که حيوانات بدون تجربه قبلي در برابر حوادث پيش بيني نشده، دست به ابتکار مي­زنند و براي شکار يا نجات از دشمن حيله­ها و ترفند­هايي به کار مي­برند که انسانها را به شگفت وا مي­دارند.
شاهد ديگر بر اين مطلب اين است که امروزه بسياري از حيوانات را براي مقاصد قابل توجهي تربيت مي­کنند. روشن است که همه اينها را نمي­توان ناشي از غريزه دانست زيرا غريزه معمولا سرچشمه کارهاي يکنواخت مي گردد يعني اعمالي که در شرايط خاصي قابل پيش بيني نبوده، بعنوان عکس العمل انجام مي­گيرد يا اعمالي که حيوان تحت تربيت انجام مي­دهد به فهم و شعور شبيه­تر است تا به غريزه به همين جهت است که خداوند در قرآن مردم را به شناخت حيوانات و تفکر درباره خلقت و اعمالشان ترغيب مي­کند: « و في خلقکم و ما يبث من دابة آيات لقوم يوقنون[1]».
به فرموده علامه طباطبايي حيوانات در شوون مختلف زندگي خود آرا و عقايدي دارند که اعمال خود را بر آنها مبتني مي­سازند و اين آرا مبتني بر اين است که آنها بعضي از امور را حسن و عدل و امور ديگر را قبيح و ظلم مي­دانند. و اين امر را دقيقا در خارج مي­توان مشاهده کرد. چرا که با دقت نظر متوجه مي­شويم که بين حيوانات از جهت رام و غير رام بودن و عطوفت و قسوت و مانند آن تفاوت است. در نتيجه مي­توان گفت حيوانات به دليل اين اندازه فهم و شعوري که دارند محشور خواهند شد اما بايد توجه داشت که داوري بين حيوانات بر اساس همين اندازه فهم و شعور خواهد بود نه فراتر از آن.
در پايان ذکر اين نکته ضروري است که تکليف، مراحلي دارد و هر مرحله، ادراک و عقلي متناسب خود مي­خواهد. تکاليف فراواني که در قوانين اسلامي براي يک انسان وجود دارد بقدري است که بدون داشتن يک سطح عالي از عقل و درک، انجام آنها ممکن نيست و هرگز نمي­توان چنين تکاليفي را براي حيوانات پذيرفت اما مرحله ساده و پايين تري از تکليف تصور مي­شود که مختصر فهم و شعور براي آن کافي است و نمي­توان چنين فهم و چنان تکاليفي را بطور کلي براي حيوانات انکار کرد.وضعيت نباتات نيز با اين توضيحات مشخص گشت.
براي مطالعه بيشتر در اين باره، پيشنهاد مي­کنيم به دو منبع ذيل مراجعه کنيد:
تفسير نمونه، ج 5، صص 224 – 227 ذيل آيه 38 سوره انعام
تفسير الميزان، ج 7، صص 74 – 79 ذيل آيه 38 سوره انعام
پی نوشت:
[1] سوره جاثيه،آيه 4
www.shamimm.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.