چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در وحي نمودن خداوند به پيامبر به وسيلة جبرئيل شكي نيست‌، امّا خداوند متعال با اين كه جسم نيست‌، آيات را چگونه به جبرئيل مي‌رساند؟


پاسخ :
جبرئيل واسطة رساندن پيام الهي به پيامبر است‌. در مورد فهميدن اين نكته كه جبرئيل چگونه پيام را دريافت مي‌كند و چگونه پيامبر آن را دريافت مي‌كند، عقل راه به جايي ندارد. عقل ما توان فهم اين موضوع را ندارد و بايد براي فهم آن‌، به روايات مراجعه كرد.
در روايتي كه از حضرت علي‌نقل شده‌، آن حضرت مي‌فرمايد: پيامبر به جبرئيل فرمود: آيا پروردگارت را ديده‌اي‌؟ جبرئيل عرض داشت‌: پروردگارم ديده نمي‌شود. پيامبر فرمود: از كجا وحي را دريافت مي‌كني‌؟ جبرئيل پاسخ گفت‌: من از اسرافيل دريافت مي‌كنم‌. پيامبر فرمود: اسرافيل از كجا دريافت مي‌كند؟ جبرئيل درجواب گفت‌: او از فرشته‌اي كه برتر از اوست و از روحانيين مي‌باشد دريافت مي‌كند. پيامبر فرمود: آن فرشته از كجا دريافت مي‌كند؟ جبرئيل در جواب گفت‌: بر آن فرشته‌، افاضه مي‌شود و اين همان وحي است‌.(ر.ك‌: التوحيد، شيخ صدوق‌، ص 263، دفتر انتشارات اسلامي‌.)
مرحوم شيخ صدوق ـ كه سخنان او برگرفته از روايات است ـ در كتاب "اعتقادات‌" در اين‌باره مي‌نويسد: ما عقيده داريم كه پيش روي اسرافيل لوحي است‌، هنگامي كه خداوند متعال مي‌خواهد وحي بفرستد لوح به پيشاني اسرافيل مي‌خورد و او به آن نگاه مي‌كند و آن چه را در آن است مي‌خواند، سپس او به ميكائيل القا مي‌كند، ميكائيل هم به جبرئيل و جبرئيل آن را به پيامبران القا مي‌كند.(ر.ك‌: الاعتقادات في دين الامامية‌، ص 58.)
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.