شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من پانزده یا شانزده سال است که دچار آلرژی شده ام و به بیشتر داروها هم حساسیت پیدا کرده ام . دچار تنگی نفس و سرفه ی خشک هم هستم . من حتی برای اینکه بخواهم دندان خود را بکشم و آمپول بی حسی بزنم به آن نیز حساسیت دارم . الان من باید چه کنم ؟ البته من قبلاً از این آمپول بی حسی استفاده کرده ام که در نتیجه دچار سرفه ی خشک و تنگی نفس شدم .


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر محمد حسن بمانیان، فوق تخصص آسم و آلرژی:
ایشان یک علائمی را گفتند که ما در آسم می بینیم یعنی تنگی نفس و خس خس سینه . کسانی که مبتلا به آلرژی های تنفسی هستند اگر آلرژی دارویی داشته باشند، شدت آن بیشتر از معمول است . یعنی واکنشی که ایجاد می شود واکنش شدیدی خواهد بود . الان ایشان یک مشکلی دارد و می خواهد دندان خود را ترمیم کند و نیاز است که از داروی بی حسی استفاده شود ، همکاران ما تست هایی را انجام می دهند و مشخص می کنند . اگر قطعاً به آن دارو حساسیت وجود داشته باشد ، داروی جایگزینی است که می توان استفاده کرد و این که کار ایشان انجام شدنی است . ولی معمولاً آلرژی های دارویی خیلی شایع تر نیستند در کسانی که حساسیت دارند . چون این سوالی است که حتی برخی از همکاران دندان پزشک هم می پرسند که آیا کسی که به فرض حساسیت های فصلی دارد یا تنگی نفس یا سرفه دارد آلرژی های دارویی هم در این گونه افراد بیشتر می بینیم ؟ جواب آن منفی است . اما اگر وجود داشته باشد ، آلرژی می تواند علائم شدیدی داشته باشد که باید یا داروی جایگزین استفاده شود که به مریض و پزشک او توصیه می شود که چه دارویی استفاده کنند . و اگر امکان استفاده از داروی جایگزین نباشد روش هایی برای حساسیت زدایی وجود دارد که از آنها استفاده می شود ومشکل ایشان حل شدنی است .
سوال – من در هوای خشک تنگی نفس می گیرم آیا نیازی به دارو است یا خیر؟ و اینکه مصرف اسپری دارای عوارض است یا خیر ؟
پاسخ – من پاسخی که به همه ی مریض های خود می دهم این است که دارویی وجود ندارد که هیچ عارضه ای نداشته باشد . حتماً یک سری عوارض در کنار دارو است . ولی اگر دارو را استفاده نکنند چه خواهد شد ؟ ایشان که دچار تنگی نفس است در راه های هوایی ایشان یک التهابی است که باید خاموش شود . اگر این التهاب خاموش نشود ، ضمن اینکه الان کیفیت زندگی ایشان را خدشه دار می کند . یعنی نفس راحتی ندارد ، سرفه می کند . در خواب و برنامه های زندگی ایشان اختلالی ایجاد می کند . بیماری هم پیشرفت خواهد کرد و این التهاب به مرحله ای خواهد رسید که دیگر قابل برگشت نیست . یک اثراتی ماندگار برای مریض ایجاد می کند . که متأسفانه آن مرحله ای است که مرحله ی خوبی نخواهد بود . در آن مرحله داروها کمک کننده نخواهند بود . بنابراین توصیه می کنیم که حتماً از دارو استفاده کنند . ولی دارو را تحت نظر پزشک استفاده کنید که با شدت بیماری شما تنظیم شود. و شما دچار عارضه نشوید . وظیفه ی پزشک این است که دارو را تنظیم کند و پیگیر باشد که عارضه ای برای بیمار ایجاد نشود. اگر تحت نظر پزشک دارو مصرف کنند هم جلوی پیشرفت بیماری را می گیرند و هم زندگی طبیعی و راحتی خواهند داشت .
www.ch3.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.