شنبه، 10 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا رجعت از امام حسين (ع) شروع و به امام حسن عسكری (ع) ختم می‌شود؟


پاسخ :
1- رجعت به معنی عودت، بازگشت است. در اینجا به معنی بازگشت به سوی دنیا می‌‏باشد و در اصطلاح معنی رجعت از نظر علما و دانشمندان شیعه چنین است که می‏‌گویند، پیش از قیام قیامت در ادامه حکومت حضرت مهدی (ع) به ترتیب، دوران رجعت هر یک از ائمه (ع) فرا رسد و جمعی از نیکان بسیار نیک از هر دوران و هم‏چنین بدکاران بسیار بد از هر زمان به دنیا بازگردند. نیکان برای دیدن دولت کریمه اهل‏‌بیت و رسیدن به آرزوی حکومت عدل و داد و بدکاران از برای عقوبت و عذاب دنیا که سزای اعمال خود را در این دنیا ندیده‌‏اند.

2 - مسأله رجعت امری حتمی است و به وقوع خواهد پیوست و در این باره اسناد و مدارک قرآنی و بیان مفسران که آیات بسیاری را درباره رجعت در مقام تأویل بیان کرده‌‏اند و هم‏چنین احادیث بسیاری قریب به دویست روایت به طور تواتر در این مورد موجود است به چند مورد از آیات روایات مربوط به رجعت اشاره می‌‏شود.

آیات قرآن:
الف) یوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یکذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یوزَعُونَ؛ روزی که مبعوث گردانیم از هر امتی فوجی از آنها که تکذیب می‏‌کنند به آیات ما پس ایشان بازداشته خواهند شد(1).
در بعضی از تفاسیر مثل تفسیر علی بن ابراهیم آمده است. مظور از "آیات" در آیه شریفه، امیرالمؤمنین و ائمه (ع) است(2).

ب) قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اِثْنَتَینِ وَ أَحْییتَنَا اِثْنَتَینِ؛ در آن حال کافران گویند پروردگارا تو دو بار ما را بمیراندی و دو بار زنده کردی(3).
این آیه درباره اهل کفر در رستاخیز است و بیان قول ایشان می‌‏باشد. علی بن ابراهیم از امام صادق و امام باقر (ع) روایت کرده است که فرمودند: این آیه در رجعت است و مخصوص طایفه‌‏ای است که پس از مردن، زنده می‌‏شوند و بازگشت می‏کنند آن گاه می‏‌میرند و در قیامت زنده می‌‏شوند،(4) و آیات 243 از سوره بقره و آیه 39 از سوره یونس و... به همین موضوع (رجعت) دلالت دارد.

و اما احادیث:
الف) امام صادق (ع) می‌‏فرمایند: «ان الرجعة لیست بعامة و هی خاصة لایرجع الا من محض الایمان محضاً او محض الشرک محضاً؛ رجعت همگانی نیست بلکه خاص است و فقط کسانی به دنیا بازمی‌‏گردند که مؤمن خالص یا مشرک محض باشند(5).

ب) در رجعت اولین کسی که زمین بر او شکافته می‌‏شود، امام حسین (ع) می‌‏باشد. امام صادق (ع) می‏‌فرمایند: «اول من تنشق الارض عنه و یرجع الی الدنیا الحسین بن علی (ع)؛ نخستین کسی که قبر به روی او شکافته می‏‌شود و به دنیا برمی‌‏گردد حسین بن علی (ع) است.»
و همچنین در روایت آمده است که امام باقر (ع) به بکیر بن اعین فرموند: «رسول خدا و علی رجعت خواهند کرد.»(6)

ج) از حضرت رضا (ع) نقل شده است: مأمون به امام رضا عرض کرد: ای ابالحسن نظر شما درباره رجعت چیست. حضرت فرموند:
«حقیقت دارد. در میان امت‏‌های پیشین نیز وجود داشته است و قرآن از آن سخن به میان آورده و رسول خدا (ص) فرموده است هر چه در امت‏‌های گذشته بوده در میان ن امت نیز عیناً و مو به مو پیش خواهد آمد.»(7)

د) و این که در روایت وارد شده است که از عمر دنیا فقط یک روز باقی مانده باشد خدای تعالی آن روز را طولانی می‏‌کند تا حضرت حجت (عج) ظهور کند:
اولاً، این روز از روزهای دنیا است، چون که ظهور آن حضرت و دولت کریمه اهل‏‌بیت (ع) قبل از قیام قیامت است.
ثانیاً، منظور معصوم (ع) از این سخن این است که ظهور حتمی و قطعی است و در مقام تأکید به امر ظهور این مطلب را فرموده است، بدین معنا که امام ظهور خواهند کرد و جای انکاری نیست، اگر از عمر دنیا یک روز مانده باشد.
بنابراین مقصود روایت این نیست که ظهور امام زمان (عج) در روز آخر دنیا اتفاق می‌‏افتد، بلکه صرفاً در مقام بیان حتمیت ظهور آقا می‌‏باشد والا بنا بر روایات رجعت و روایات پیرامون وقایع بعد از ظهور امام زمان (عج) بی‏شک دوران ظهور و بعد از آن طولانی خواهد بود.

خلاصه پاسخ:
1- رجعت از مسلمات مذهب شیعه می‏‌باشد و پیرامون آن دلایل متعددی وجود دارد.

2- رجعت یعنی، بعضی از انسان‌‏هایی که قبل از ظهور امام (عج) از دنیا رفته‌‏اند به زندگی دنیوی بازمی‌‏گردند، یکی از گروه‌‏هایی که رجعت می‏‌کنند، ائمه (ع) می‌‏باشند.
برای مطالعه بیشتر ر.ک:
1- رجعت از نظر شیعه، نجم‏الدین طبسی؛
2- رجعت، محمد باقر بهبودی؛
3- رجعت محمد خادمی شیرازی؛
4- رجعت علامه محمد باقر مجلسی.

3- اصل رجعت ائمه اطهار (ع) از مسلمات است اما آیا همه آن بزرگواران می‌‏آیند یا منحصر است به حضرت امیر و سیدالشهدا (ع) اختلافی است.
برای آگاهی بیشتر ر. ک:
1- رجعت از نظر شیعه، نجم الدین طبسی؛
2- رجعت، خادمی شیرازی؛
3- رجعت، علامه مجلسی؛
4- شیعه و رجعت، سید محمد میرشاه ولد.

پی‌نوشت‌ها:
1. سوره نمل، آیه 83.
2. تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 69، نقل از تفسیر علی بن ابراهیم.
3. سوره غافر، آیه 11.
4. تفسیر لاهیجی، ج 3، ص 900.
5. میزان ‏الحکمه، ج 4، ص 1984، ح 6941.
6. میزان‏ الحکمه، ج 4، ص 1982، ح 6932 و 6933 ؛ سفینة البحار، ج 3، ص 315.
7. میزان ‏الحکمه، ج 4، ح 6927، ص 1980.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.