پرسش :
آيا رجعت صحيح است؟ آيا بازگشت ائمه (ع) بعد از شهيد شدن امام مهدی (ع) میباشد؟
پاسخ :
قبل از این كه به پاسخ شما بپردازیم حدیثی از امام عصر (عج) را نقل میكنیم. امام مهدی (عج) نسبت به شیعیان خود میفرمایند: «ما در رعایت حال شما كوتاهی نمیكنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم كه اگر جز این بود گرفتاریها به شما رو میآورد و دشمنان شما را ریشه كن می كردند، از خدا بترسید و ما را پشتیبانی كنید.» (بحار الانوار، ج 53، ص 175)
اما در مورد سوال شما نكات ذیل قابل ذكر است، در خواست میگردد چون این موضوع از مقولههای متفاوت كلامی، فلسفی، عقلی، روایی و نقلی مورد بحث قرار گرفته حتما برای اطلاعات بیشتر و تنویر ذهن، كتب ارجاعی پایان این پاسخ را مطالعه كنید.
- رجعت از اصول اعتقادی اختصاصی شیعه است و سایر فرق به آن اعتقادی ندارند.
- رجعت جنبه عمومی و همگانی ندارد. بلكه در مورد ائمه اطهار علیهم السلام و مؤمنان خالص، كافران ستمگر اختصاص مییابد.
بنا به فرمایش امام صادق علیه السلام در مورد موافقان چون در مسیر آنان سد و موانعی ایجاد شده بود. لذا برای ادامه طریق كمال و برای مشركین خالص كه پستترین درجه آن را ندارند جهت رسیدن به مجازات رجعت صورت میگیرد.
- رجعت اختیاری است و زمان آن نیز مانند ظهور حضرت مهدی علیه السلام مشخص نیست.
امام صادق علیه السلام میفرمایند: «تمامی پیامبران علیهم السلام در ركاب حضرت علی علیه السلام هنگام رجعت جنگ خواهند نمود.»
- اولین شخصی كه به دنیا رجعت میكند به نقل از امام صادق علیه السلام، حضرت امام حسین علیه السلام میباشد .
ابن خالد كابلی به نقل از امام سجاد علیه السلام در تفسیر آیه «ان الذی فرض علیک القران لرادک الی معاد؛ آن كسی كه قرآن را برتو فرض كرد تو را به بازگشتگاه برمیگرداند.» مینویسد: پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و حضرت علی علیهما السلام و همه امامان به سوی شما بازمیگردند.»
- در ادعیه نیز به این مسأله اشاره شده است.
در زیارت جامعه میخوانیم: «معترف بكم، مومن با یابكم، مصدق برجعتكم منتظرلامركم و مرتقب لدولتكم؛ من به شما اعتراف میكنم و ایمان به بازگشت شما دارم و رجعت شما را تصدیق میكنم و منتظر امر شما و چشم به راه دولت شما هستم.»
- در آیات قرآن نیز به این مسأله اشاره شده است.
آیه 83 سوره مباركه نمل؛ آیه 1 سوره مباركه مدثر؛ آیه 36 سوره مباركه فجر، آیه 79 سوره مباركه ص، آیه 13 سوره مباركه ذاریات، آیه 12 سوره مباركه نازعات، آیه 20 سوره مباركه مائده، آیه 39 سوره مباركه یونس، آیه 124 سوره مباركه طه، آیه 95 سوره مباركه انبیاء نیز به مورد رجعت اشاره كردهاند.
د رانتها به روایتی از امام رضا علیه السلام در این مورد میپردازیم:
حسن بن جهم گوید روزی مأمون به امام رضا علیه السلام عرضه داشت: ای ابا الحسن نظر شما در مورد رجعت چیست؟ حضرت فرمودند: «اعتقاد صحیحی است و این رجعت در امتهای گذشته بوده و قرآن هم در مورد آن سخن گفته است (مثل قصه عزیر: هنگامی كه از ترس مرگ از خانههایشان فرار كردند...).»
منابع بیشتر برای مطالعه:
1- مهدی موعود، ج 2، ترجمه و شرحی از بحار الانوار علامه مجلسی، انتشارات جمكران.
2- رجعت بررسی جامع مفهوم رجعت از دیدگاه عقل و نقل، محمدرضا ضمیری.
3- الایقاظ من المجعه بالبرهان علی الرجعه، الحرالعاملی.
4- رجعت یا دولت كریمه خاندان وحی، محمد خادمی شیرازی.
5- رشحات البحار، محمدعلی شاه آبادی.
6- الشیعه و الرجعه الحیدریه، محمدرضا طبسی.
منبع: www.eporsesh.com
قبل از این كه به پاسخ شما بپردازیم حدیثی از امام عصر (عج) را نقل میكنیم. امام مهدی (عج) نسبت به شیعیان خود میفرمایند: «ما در رعایت حال شما كوتاهی نمیكنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم كه اگر جز این بود گرفتاریها به شما رو میآورد و دشمنان شما را ریشه كن می كردند، از خدا بترسید و ما را پشتیبانی كنید.» (بحار الانوار، ج 53، ص 175)
اما در مورد سوال شما نكات ذیل قابل ذكر است، در خواست میگردد چون این موضوع از مقولههای متفاوت كلامی، فلسفی، عقلی، روایی و نقلی مورد بحث قرار گرفته حتما برای اطلاعات بیشتر و تنویر ذهن، كتب ارجاعی پایان این پاسخ را مطالعه كنید.
- رجعت از اصول اعتقادی اختصاصی شیعه است و سایر فرق به آن اعتقادی ندارند.
- رجعت جنبه عمومی و همگانی ندارد. بلكه در مورد ائمه اطهار علیهم السلام و مؤمنان خالص، كافران ستمگر اختصاص مییابد.
بنا به فرمایش امام صادق علیه السلام در مورد موافقان چون در مسیر آنان سد و موانعی ایجاد شده بود. لذا برای ادامه طریق كمال و برای مشركین خالص كه پستترین درجه آن را ندارند جهت رسیدن به مجازات رجعت صورت میگیرد.
- رجعت اختیاری است و زمان آن نیز مانند ظهور حضرت مهدی علیه السلام مشخص نیست.
امام صادق علیه السلام میفرمایند: «تمامی پیامبران علیهم السلام در ركاب حضرت علی علیه السلام هنگام رجعت جنگ خواهند نمود.»
- اولین شخصی كه به دنیا رجعت میكند به نقل از امام صادق علیه السلام، حضرت امام حسین علیه السلام میباشد .
ابن خالد كابلی به نقل از امام سجاد علیه السلام در تفسیر آیه «ان الذی فرض علیک القران لرادک الی معاد؛ آن كسی كه قرآن را برتو فرض كرد تو را به بازگشتگاه برمیگرداند.» مینویسد: پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و حضرت علی علیهما السلام و همه امامان به سوی شما بازمیگردند.»
- در ادعیه نیز به این مسأله اشاره شده است.
در زیارت جامعه میخوانیم: «معترف بكم، مومن با یابكم، مصدق برجعتكم منتظرلامركم و مرتقب لدولتكم؛ من به شما اعتراف میكنم و ایمان به بازگشت شما دارم و رجعت شما را تصدیق میكنم و منتظر امر شما و چشم به راه دولت شما هستم.»
- در آیات قرآن نیز به این مسأله اشاره شده است.
آیه 83 سوره مباركه نمل؛ آیه 1 سوره مباركه مدثر؛ آیه 36 سوره مباركه فجر، آیه 79 سوره مباركه ص، آیه 13 سوره مباركه ذاریات، آیه 12 سوره مباركه نازعات، آیه 20 سوره مباركه مائده، آیه 39 سوره مباركه یونس، آیه 124 سوره مباركه طه، آیه 95 سوره مباركه انبیاء نیز به مورد رجعت اشاره كردهاند.
د رانتها به روایتی از امام رضا علیه السلام در این مورد میپردازیم:
حسن بن جهم گوید روزی مأمون به امام رضا علیه السلام عرضه داشت: ای ابا الحسن نظر شما در مورد رجعت چیست؟ حضرت فرمودند: «اعتقاد صحیحی است و این رجعت در امتهای گذشته بوده و قرآن هم در مورد آن سخن گفته است (مثل قصه عزیر: هنگامی كه از ترس مرگ از خانههایشان فرار كردند...).»
منابع بیشتر برای مطالعه:
1- مهدی موعود، ج 2، ترجمه و شرحی از بحار الانوار علامه مجلسی، انتشارات جمكران.
2- رجعت بررسی جامع مفهوم رجعت از دیدگاه عقل و نقل، محمدرضا ضمیری.
3- الایقاظ من المجعه بالبرهان علی الرجعه، الحرالعاملی.
4- رجعت یا دولت كریمه خاندان وحی، محمد خادمی شیرازی.
5- رشحات البحار، محمدعلی شاه آبادی.
6- الشیعه و الرجعه الحیدریه، محمدرضا طبسی.
منبع: www.eporsesh.com