پرسش :
برهان عنايت چگونه بر وجود امام زمان (عج) دلالت دارد؟
پاسخ :
يكى از براهينى كه بر وجود امام زمان عليه السلام استدلال مىشود، برهان عنايت است.
عنايت در لغت به معناى اراده و قصد است و در اصطلاح تعريفات گوناگونى براى آن شده است.
شيخ اشراق مىگويد: «عنايت احاطه حق تعالى به چگونگى نظام كلى و به آنچه كه تمام اين مجموعه بر آن است مى باشد ...»(1)
فخر رازى مى گويد: «عنايت يعنى علم خداوند به اين كه اشيا به چه حالتى باشند تا بر بهترين و كاملترين وجه واقع شوند.»(2)
صدرالمتألهين مىگويد: «نظام معقول كه نزد حكما عنايت نام دارد، مصدر همين نظام موجود است پس اين عالم موجود در نهايت خير و فضيلت ممكن است.»(3)
وجوب وجود امام را از طرق برهان عنايت به دو بيان مىتوان تقرير كرد:
1- آفرينش هستى بهترين و نيكوترين نظام ممكن است. لازمه اين گفتار لزوم وجود امام در آفرينش است وگرنه نظام، احسن نخواهد بود. لذا به همان دليل و برهانى كه تكليف و بعثت ضرورت دارد، وجود مستمر امام نيز ضرورت دارد.
2- خداوند براى كماليابى هر موجودى كه در اين عالم رنگ هستى مىگيرد همه نوع ابزار ضرورى و غير ضرورى را در اختيارش گذاشته تا به كمال برسد، چگونه ممكن است انسانى كه در دامان همين طبيعت است از اين قانون استثنا شده و ارتقاى معنوى او ناديده گرفته شود؟
پینوشتها:
1- اللمحات، سهروردى، ص 166.
2- المباحث المشرقية، ج 2، ص 516.
3- الحكمة المتعالية، ج 7، ص 111.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
يكى از براهينى كه بر وجود امام زمان عليه السلام استدلال مىشود، برهان عنايت است.
عنايت در لغت به معناى اراده و قصد است و در اصطلاح تعريفات گوناگونى براى آن شده است.
شيخ اشراق مىگويد: «عنايت احاطه حق تعالى به چگونگى نظام كلى و به آنچه كه تمام اين مجموعه بر آن است مى باشد ...»(1)
فخر رازى مى گويد: «عنايت يعنى علم خداوند به اين كه اشيا به چه حالتى باشند تا بر بهترين و كاملترين وجه واقع شوند.»(2)
صدرالمتألهين مىگويد: «نظام معقول كه نزد حكما عنايت نام دارد، مصدر همين نظام موجود است پس اين عالم موجود در نهايت خير و فضيلت ممكن است.»(3)
وجوب وجود امام را از طرق برهان عنايت به دو بيان مىتوان تقرير كرد:
1- آفرينش هستى بهترين و نيكوترين نظام ممكن است. لازمه اين گفتار لزوم وجود امام در آفرينش است وگرنه نظام، احسن نخواهد بود. لذا به همان دليل و برهانى كه تكليف و بعثت ضرورت دارد، وجود مستمر امام نيز ضرورت دارد.
2- خداوند براى كماليابى هر موجودى كه در اين عالم رنگ هستى مىگيرد همه نوع ابزار ضرورى و غير ضرورى را در اختيارش گذاشته تا به كمال برسد، چگونه ممكن است انسانى كه در دامان همين طبيعت است از اين قانون استثنا شده و ارتقاى معنوى او ناديده گرفته شود؟
پینوشتها:
1- اللمحات، سهروردى، ص 166.
2- المباحث المشرقية، ج 2، ص 516.
3- الحكمة المتعالية، ج 7، ص 111.
منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران