پرسش :
مطابق برخى از روايات حضرت مهدى عليه السلام در عصر غيبت شناخته نمى شود ، پس آيا رويت ممكن نيست ؟
پاسخ :
برخى براى استدلال بر عدم امكان رويت در عصر غيبت كبرا به روايات خاصى تمسك كرده اند از جمله آنكه در روايت آمده است :((ولكن حجت مردم را مى شناسد ولى آنان او را نمى شناسند)). و نيز در روايتى آمده است :((او مردم را مى بيند ولى مردم او را نمى بينند)).
پاسخ :
1- نفى در اين گونه روايات نسبت به عموم مردم است و لذا منافاتى با رويت و معرفت برخى از افراد ممتاز ندارد.
2- روايت دوم در مورد حج است و لذا عموميت ندارد.
3- مقصود از عدم رويت در روايت دوم به قرينه((لا يعرفونه))كه در روايت اول آمده ، نشناختن است ، خصوصا آنكه در روايت حضرت مهدى عليه السلام به حضرت يوسف تشبيه شده است كه مردم او را مى ديدند ولى نمى شناختند.
منبع : موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
برخى براى استدلال بر عدم امكان رويت در عصر غيبت كبرا به روايات خاصى تمسك كرده اند از جمله آنكه در روايت آمده است :((ولكن حجت مردم را مى شناسد ولى آنان او را نمى شناسند)). و نيز در روايتى آمده است :((او مردم را مى بيند ولى مردم او را نمى بينند)).
پاسخ :
1- نفى در اين گونه روايات نسبت به عموم مردم است و لذا منافاتى با رويت و معرفت برخى از افراد ممتاز ندارد.
2- روايت دوم در مورد حج است و لذا عموميت ندارد.
3- مقصود از عدم رويت در روايت دوم به قرينه((لا يعرفونه))كه در روايت اول آمده ، نشناختن است ، خصوصا آنكه در روايت حضرت مهدى عليه السلام به حضرت يوسف تشبيه شده است كه مردم او را مى ديدند ولى نمى شناختند.
منبع : موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران