سه‌شنبه، 13 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چه ارتباطى بين امام زمان عليه السلام با كوه رضوى و ذى طوى است؟


پاسخ :
شرح پرسش:
شیعه معتقد است که امام زمان (عج) در عصر غيبت كبری مكان خاصى ندارد، نه در كوه رضوى مخفى است و نه در ذى طوى و نه در سرداب مقدس. برخى از فرقه‌هاى كيسانيه معتقد بودند كه محمد بن حنفيه در كوه رضوى مخفى است. پس چه ارتباطى با اين دو كوه و امام زمان (عج) وجود دارد كه در دعاى ندبه به آن اشاره شده است؟

پاسخ:
قبل از پاسخ اشكال بايد بدانيم كه رضوى و ذى طوى چه مكانى است؛ ذى طوى اسم مكانى است داخل حرم كه حدود يک فرسخ تا مكه فاصله دارد و از آنجا خانه‌هاى مكه پيداست.
و رضوى كوهى از كوه‌هاى مدينه منوره است در نزديكى ينبع، كه فاصله بين آن كوه تا مدينه چهل ميل است. در مدح و فضيلت آن كوه رواياتى وارد شده است.
در جواب سؤال فوق مى‌گوييم: آرى ما معتقديم كه حضرت مكان معين در عصر غيبت ندارد و روايات و ادعيه اين مطلب را تأييد مى‌كند، ولى اين جمله به معناى آن نيست كه حضرت در كوه رضوى يا در منطقه ذى طوى مخفى است، بلكه معنايى كنايى دارد به اين معنا كه براى حضرت هيچ مكان معينى نيست، و لذا اين جمله هيچ ارتباطى با عقيده كيسانيه ندارد.
و اما اين كه چرا اين دو مكان به طور خصوص در اين دعا ذكر شده، به جهت تقدس و تبرک اين دو مكان است، و ثابت شده كه حضرت مهدی عليه السلام در اين دو مكان زياد تردد داشته‌اند. و ممكن است كه در ذكر اين منطقه اشاره به اين نكته باشد كه حتى اين دو موضع كه مورد اهتمام كيسانيه است، تحت تصرف امام مهدى عليه السلام و محل تردد آن حضرت است. و يا اين كه مقصود از ذى طوى مكه مكرمه و رضوى مدينه منوره باشد، آن گونه كه در كتاب «اخبار مكه» اشاره شده است.

منبع: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.