پرسش :
آيا مسأله طول عمر امام زمان (عج) مورد اعتراض اهل سنت واقع شده است؟
پاسخ :
شيعه اماميه به تبع ادله قطعى، معتقد به امامت امام زمان عليه السلام از سال 255 هجرى تاكنون است. اين اعتقاد مستلزم آن است كه امكان داشته باشد شخصى بيش از هزار سال عمر كرده باشد. اين لازمه براى برخى از اهل سنت گران آمده است. مىگويند: چگونه ممكن است شخصى اين مقدار عمر كند. اينان در حقيقت از آن جهت كه اصل اعتقاد به امامت و مهدويت شيعه را قبول ندارند، مسأله طول عمر را بهانه قرار دادهاند تا اصل عقيده به مهدويت شيعه را زير سؤال ببرند.
سائح على حسين مغربى میگويد: «اهل سنت نظريه بقا و زنده ماندن مهدى عليه السلام بيش از هزار سال تا هر زمان كه خدا بخواهد را مورد انتقاد قرار دادهاند، و مىگويند: عمرى به اين مقدار هرگز در بين بشر مرسوم نبوده و دليلى نيز از شرع بر آن وجود ندارد».(1)
همان گونه كه دكتر احمد محمود صبحى اعتقاد به طول عمر امام زمان عليه السلام را از قوىترين اعتراضها متوجه بر عقيده به حضرت مهدى عليه السلام نزد شيعه امامى قرار داده است. او مىگويد: «زنده ماندن مهدى بيش از هزار سال جاى ترديد دارد و اين خود موجب سست كردن عقيده به مهدويت از ريشه و اساس است».(2)
پینوشتها:
1- تراثنا و موازين النقد، ص 203.
2- نظرية الامامة الشيعة الاثنى عشرية، ص 411.
منبع : موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
شيعه اماميه به تبع ادله قطعى، معتقد به امامت امام زمان عليه السلام از سال 255 هجرى تاكنون است. اين اعتقاد مستلزم آن است كه امكان داشته باشد شخصى بيش از هزار سال عمر كرده باشد. اين لازمه براى برخى از اهل سنت گران آمده است. مىگويند: چگونه ممكن است شخصى اين مقدار عمر كند. اينان در حقيقت از آن جهت كه اصل اعتقاد به امامت و مهدويت شيعه را قبول ندارند، مسأله طول عمر را بهانه قرار دادهاند تا اصل عقيده به مهدويت شيعه را زير سؤال ببرند.
سائح على حسين مغربى میگويد: «اهل سنت نظريه بقا و زنده ماندن مهدى عليه السلام بيش از هزار سال تا هر زمان كه خدا بخواهد را مورد انتقاد قرار دادهاند، و مىگويند: عمرى به اين مقدار هرگز در بين بشر مرسوم نبوده و دليلى نيز از شرع بر آن وجود ندارد».(1)
همان گونه كه دكتر احمد محمود صبحى اعتقاد به طول عمر امام زمان عليه السلام را از قوىترين اعتراضها متوجه بر عقيده به حضرت مهدى عليه السلام نزد شيعه امامى قرار داده است. او مىگويد: «زنده ماندن مهدى بيش از هزار سال جاى ترديد دارد و اين خود موجب سست كردن عقيده به مهدويت از ريشه و اساس است».(2)
پینوشتها:
1- تراثنا و موازين النقد، ص 203.
2- نظرية الامامة الشيعة الاثنى عشرية، ص 411.
منبع : موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران