دوشنبه، 9 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تربيت ديني کودکان چه لزومي دارد؟


پاسخ :
اگر کودک ما تربيت ديني يابد، برکاتش به خود او و ديگران خواهد رسيد. کودکي که با خدا آشنا است، هيچ‏گاه احساس پوچي نمي‏کند و در جاي جاي زندگي‏اش تکيه‏گاه محکمي خواهد داشت و با همين تکيه‏گاه، در برابر مشکلات استقامت مي‏کند. زماني که برادران حضرت يوسف عليه‏السلام او را در چاه انداختند، يوسف 9 ساله بود.
وقتي کاروان از کنار چاه گذشت و يکي از کاروانيان يوسف را ديد، صدايش را بلند کرد و گفت: کاروانيان بايستيد! بياييد و به اين کودک غريب و تنها کمک کنيد. وقتي يوسف، اين تربيت شده‏ي ديني، سخن او را شنيد، گفت: انساني که با خدا است، هيچ‏گاه غريب و تنها نيست. (1)
برکت تربيت ديني کودک، به والدين نيز مي‏رسد. کودک تربيت شده‏ي ديني، با والدين خود خوب رفتار مي‏کند؛ زيرا با قرآن آشنا است و قرآن مي‏فرمايد:
و لا تقل لهما اف. (2)
به پدر و مادر اف نگو.
او با روايات معصومان عليهم‏السلام آشنا مي‏شود که مي‏فرمايند:
بر الوالدين واجب و ان کانا مشرکين. (3)
نيکي به پدر و مادر واجب است؛ حتي اگر مشرک باشند.
تربيت يافته‏ي ديني، سخناني زيبا و پر محتوا بر زبان جاري مي‏سازد و سبب افتخار پدر و مادر و نزديکان مي‏شود. سيد جمال الدين 10 ساله بود که با پدرش سيد صفدر به تهران مسافرت کرد و در منزل مرحوم آقا سيد صادق سنگلجي، مجتهد معروف تهران سکنا گزيد. آقا سيد صادق، رو به سيد جمال 10 ساله کرد و فرمود: خوب، سيد جمال کوچک! شما هم چيزي بگوييد. سيد گفت: چيزي قابل عرض ندارم. آقا فرمود: خوب چيزي قابل طول بگوييد. سيد بي‏درنگ گفت: چيزي که قابل طول است، عمر شما است.(4)
تربيت ديني کودکان، در آخرت والدين هم اثر مي‏گذارد. امام صادق عليه‏السلام از رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله نقل مي‏کند که حضرت فرمود:
روزي حضرت عيسي عليه‏السلام از قبرستاني مي‏گذشت و ديد مرده‏اي را عذاب مي‏کنند. سال بعد از همان قبرستان گذشت و متوجه شد که عذاب آن مرده برداشته شده است. از خداوند پرسيد: قضيه چيست؟ خداوند فرمود: فرزندي دارد که جاده‏اي را ترميم کرد ويتيمي را پناه داد؛ بدين سبب، عذاب او را برداشتم.(5)
نمونه‏اي ديگر از برکات تربيت ديني کودک براي آخرت پدر و مادر:
روزي رسول اکرم صلي الله عليه و آله از قبرستان بقيع مي‏گذشت و به ياران فرمود: بشتابيد! در برگشت، ياران خواستند با سرعت بگذرند، حضرت فرمود: آرام برويد. در رفت، مرده‏اي را عذاب مي‏کردند و در بازگشت، عذاب از او برداشته شد؛ چرا که فرزندي دارد و در همين فرصت نزد معلم رفت و »بسم الله الرحمن الرحيم« را آموخت و خداوند به همين جهت، عذاب را از پدر او برداشت. (6)
پی نوشت:
(1)محمدتقي فلسفي، کودک، ج 2، ص 190.
(2) اسرا (17)، 23.
(3)حر عاملي، وسائل الشيعه، ج 16، ص 155.
(4)محمدعلي کريمي‏نيا، الگوي‏هاي تربيت کودکان و نوجوانان، ص 380.
(5) ناصر مکارم شيرازي و ديگران، تفسير نمونه، ج 13، ص 11 و 12.
(6) محمدعلي کريمي‏نيا، الگوي‏هاي تربيت کودکان و نوجوانان، ص 205 و 206.
منبع: کتاب نسیم مهر(1)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.