شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

صبح ها با فرزندانم براي بيدار شدن، صبحانه خوردن، آماده شدن و... مشکل دارم و کمتر روزي است که بدون درگيري آغاز شود. براي از بين بردن فشارهاي روحي ناشي از اين مسأله چه کنم؟


پاسخ :
براي پرهيز از فشارهاي روحي صبحگاهي که از درگيري با فرزندان ايجاد مي شود، بايد نکاتي را رعايت کنيد:
1. فرصت کافي: عامل اصلي درگيري ها، کمبود وقت است؛ پس، از راهکارهاي ذيل استفاده کنيد تا فرصت کافي داشته باشيد:
أ. سي تا 45 دقيقه زودتر از وقت معمول روزهاي گذشته از خواب بيدار شويد.
ب. برخي از کارها( اتو زدن لباس ها، آماده کردن ظرف غذاي فرزندان، امضاي رضايتنامه برنامه هاي مدرسه و ...) را شب قبل انجام دهيد.
ج. فرزندان خود را 15 تا 30 دقيقه زودتر بيدار کنيد. در چگونگي بيدار کردن آنان دقت کنيد. بيدار کردن نسنجيده، زمينه هاي فشارهاي عصبي و در نتيجه درگيري هاي صبحگاهي را فراهم مي آورد.( ر.ک: ص 174-178)(1)
د. از فرزندان خود بخواهيد تا کارهاي صبح( آماده کردن کيف، لباس، جوراب، واکس کفش و...) را شب قبل انجام دهند.
2. تعيين مسؤوليت ها: مسؤوليت هاي فرزندان را مشخص کنيد. بهتر است مسؤوليت هريک با قلم درشت تر نوشته شود و در معرض ديد آنان قرار گيرد.
3. پي گيري امور: گاهي بررسي کنيد تا ببينيد فرزندان به مسؤوليت هاي صبحگاهي خود عمل مي کنند و اصلاً آيا از خواب بيدار شده اند!توجه داشته باشيد که مسؤوليت هاي آنان را شما انجام ندهيد و در صورت بي توجهي به وظايف تعيين شده، از روش محروميت استفاده کنيد و در فرصتي مناسب( نه صبح هنگام) آنان را از چيزهاي موردعلاقه شان( دوچرخه، رايانه، تلويزيون، پارک، سينما، منزل نزديکان و...) به طور موقت محروم کنيد.
4. تعيين مکان ويژه براي وسايل: براي هريک از فرزندان خود، مکاني را اختصاص دهيد تا وسايل موردنيازشان( خوردني، ظرف غذا و...) را از آن جا بردارند و صبح ها دنبال آن نگردند.
پی نوشت:
1. مطلوب است کودکان دبستاني و نوجوانان، خودشان با کوک کردن ساعت، تلويزيون، تلفن و... بيدار شوند و به والدين متکي نباشند و اين، زماني ميسر است که مسؤوليت پذيري از درون ايجاد شود و ايجاد مسؤوليت پذيري يکشبه امکان پذير نيست و بايد از سنين پايين آغاز شود.(ر.ک: ص 18 و 19).
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.