يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پسر 11 ساله‏ام هنگام دوچرخه سوارى، اصلا به مسائل ايمنى توجه نمى‏كند و اين مسأله مرا نگران كرده است. چه كنم؟


پاسخ :
اين مسأله اهميت دارد؛ زيرا ممكن است خطرهاى جدى را در پى داشته باشد؛ پس با توجه به نكات ذيل بكوشيد هر چه زودتر مشكل را حل كنيد.
1. او را با قوانين خيابان‏ها آشنا سازيد.
2. نكات ايمنى مربوط به دوچرخه سوارى را به او بياموزيد.
3. از او بخواهيد درباره قوانين دوچرخه سوارى و نكات ايمنى آن و به ويژه آمار حوادث در اين زمينه، تحقيقى بنويسد. براى ترغيب او به اين پژوهش، از معلم او نيز مى‏توانيد كمك بخواهيد و حتما براى اين كار پاداش خوبى در نظر بگيريد.
4. با مهربانى و عطوفت از او بخواهيد كه خود را به خطر نيندازد.
5. با توجه به اهميت مسأله، لازم است عواطف او را تحريك كنيد. به او بگوييد دوستش داريد و نمى‏توانيد مصيبت از دست دادنش را تحمل كنيد.
6. آگاه ساختن او از موارد مشابهى كه به دليل عدم رعايت نكات ايمنى، جان خود را از دست داده‏اند (حتى در صورت لزوم، ملاقات با خانواده‏هاى مصيبت ديده) بسيار مؤثر است. خواندن حوادث تأثر برانگيز در اين زمينه از نشريات حوادث، او را متنبه مى‏سازد.
7. براى اطمينان از اثرگذارى راهكارهاى پيشين، با خودرو خود او را تعقيب كنيد و در صورت مشاهده رفتارهاى خطرناك، دوچرخه را در صندوق عقب ماشين بگذاريد و فرزندتان را به خانه بياوريد يا به مقصدش برسانيد و بگوييد فردا فرصت ديگرى به او مى‏دهيد.
8. در صورت بى‏نتيجه بودن اقدام‏هاى شما، با او معامله كنيد. دوچرخه‏اش را بفرويشد و به جاى آن (حتى با پول بيشترى) برايش وسيله بى‏خطرى بخريد.
9. سرانجام چاره‏اى جز اعمال شيوه محروميت با قفل كردن يا فروختن دوچرخه نداريد.
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.