يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

كودك 8 ساله‏ام چپ دست است. علت آن چيست و چگونه بايد با اين مشكل برخورد كنم؟


پاسخ :
علت چپ‏دستى فرزند شما احتمالا وراثت است. براساس بررسى‏ها، اگر پدر و مادر، هر دو چپ دست باشند، دست كم نيمى از فرزندان آن‏ها چپ دست خواهند شد.
مهم‏ترين نكته اين است كه باور كنيد فرزندتان مشكلى ندارد و چپ‏دستى او عيب نيست. اگر اين مطلب را باور داشته باشيد، برخورد مناسبى خواهيد داشت. بهترين برخورد با چپ‏دستى فرزند اين است كه او را به استفاده از همان دست چپ تشويق كنيد. با برخورد درست به او اطمينان دهيد كه هيچ فرقى بين چپ‏دستى و راست‏دستى وجود ندارد. حتى براى بالا بردن اعتماد به نفس فرزندتان مى‏توانيد به او بگوييد كه امتياز او بر راست دستان اين است كه مى‏تواند از هر دو دستش استفاده كند؛ اما راست دستان فقط از دست راست استفاده مى‏كنند؛ زيرا وسايل و تجهيزات، مناسب راست دستان ساخته شده‏اند و برخلاف چپ دستان كه مجبورند گاهى از دست راست هم استفاده كنند، از دست چپشان استفاده نمى‏كنند.
بكوشيد فرزندتان را در چپ دستى ورزيده سازيد. شما بايد طرز گرفتن مداد و كاغذ به شيوه چپ دستان را به او بياموزيد. او اكنون در سال‏هاى اول تحصيل است. اگر آموزش‏هاى لازم را ببيند، به راحتى مى‏تواند در انجام تكاليف و تحصيلات موفق باشد.
چپ دستان در ابتداى تحصيل به طور معمول حرف‏ها و واژگان را درشت‏تر مى‏نويسند و در انجام تكاليف كندترند كه با كمك شما به تدريج ريزتر و سريع‏تر مى‏نويسند.
يكى از مشكلات مهم چپ دستان در مدرسه، محل نشستن آن‏ها روى نيمكت است. حتما با معلم فرزندتان گفت و گو كنيد تا او را در جاى مناسبى بنشاند. كودك چپ دست بايد در انتهاى چپ نيمكت بنشيند تا هنگام نوشتن يا نقاشى كردن، فضاى مناسب‏ترى داشته باشد و حركت آرنج او مزاحم هم نيمكتى راست دستش نشود.
مشكل ديگر آنان قلم نى براى تمرين خط درشت است كه مخصوص راست دستان قط خورده و شما يا معلم بايد آن را در جهت عكس قط بزنيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.