يکشنبه، 20 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فرزند 9 ساله‏ام چپ دست است و من مى‏كوشم او را راست دست كنم. آيا اين رفتارم درست است؟


پاسخ :
: اين رفتار شما به طور قطع درست نيست. يادتان باشد كه چپ دستى فرزندتان نقص نيست و هيچ گونه اثرى بر سرنوشت او نخواهد داشت. جالب است بدانيد كه لئوناردو داوينچى، نقاش بزرگ ايتاليايى چپ دست بوده و چپ دستى وى، هرگز مانع رشد او نشده است.
چپ دستى فرزندتان از نظر شما مشكل بزرگى است (چون خودتان نمى‏توانيد با دست چپ، كارهايتان را انجام دهيد)؛ در حالى كه چپ دستى براى او، درست مانند راست دستى براى راست دستان است و كارهايش را به همان راحتى راست دستان انجام مى‏دهد.
جدا توصيه مى‏كنم فرزندتان را به استفاده از دست راستش وادار نكنيد؛ چون هم باعث بد خطى او در آينده مى‏شود و هم ممكن است دچار لكنت زبان شود؛ زيرا آن قسمت از مغز كه استفاده از دست‏ها را كنترل مى‏كند، قدرت سخن گفتن را نيز در كنترل دارد و وقتى كودك چپ دست، به اجبار از دست راست استفاده كند، مركز كنترل سخن گفتن در مغزش نيز جابه‏جا مى‏شود و چون براى مغز جوان چنين كارى مشكل است، احتمال دارد دچار لكنت زبان شود.
افزون بر اين، «بسيارى از كارشناسان عقيده دارند كه واداشتن كودك چپ دست به راست دستى، ممكن است او را در آينده به نارسايى‏هاى مربوط به بينايى و خواند يا مشكلات عاطفى دچار سازد». (1)
پی نوشت:
1. بنيامين اسپاك، تغذيه، تربيت و نگهدارى كودك، ص 327 و 328.
منبع: کتاب نسیم مهر(3)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.