پرسش :
فلسفه وجود عالم برزخ چيست؟
پاسخ :
قبل از بررسي فلسفه عالم برزخ، بهتر است نظري به فلسفه وجود عوالم دو طرف برزخ داشته باشيم. فلسفه زندگي دنيا به خوبي روشن است، چرا که محل امتحان و آموختن و پرورش و تحصيل کمالات و اندوختن عمل و جمع آوري زاد و توشه براي عالم ديگر است و طبق روايات، دنيا مزرعه آخرت است. و عالم آخرت نيز فلسفه ي وجودي اش روشن مي باشد چرا که مرکز انوار الهي، دادگاه بزرگ حق و محل رسيدگي به حساب و اعمال و رسيدن به قرب پرودگار است و در واقع تجسّم علم و عدل و حکمت خداوند تعالي است. با توجه به اين مطلب عالم دنيا و آخرت هيچ سنخيّتي ندارند و کاملاً با هم متفاوت است لذا وجود يک حد فاصل و يک مرحله ي متوسط لازم و ضروري است مانند هر مرحله ي متوسط ديگري که مرحله ي قبل و بعد آن کاملاً متمايز و متضاد باشد و کلاً انتقال از محيطي به محيط ديگر که از هر نظر با آن متفاوت باشد در صورتي قابل تحمل است که مرحله ي ميانه اي وجود داشته باشد که برخي از ويژگي هاي هر دو مرحله ي قبل و بعد در آن باشد وجود برخي ويژگيهاي قبل بخاطر مؤانست قبلي انسان با آن، و وجود برخي از ويژگي هاي مرحله ي بعدي بخاطر مؤانست با آن مرحله. و اين دقيقاً در عالم برزخ وجود دارد.
از طرفي شروع عالم آخرت، بعد از مردن همه ي مردم و با يک سري تغيير و تحولات اساسي صورت مي گيرد لذا بديهي است که تا رسيدن زمان لازم، براي ايجاد آن تغييرات و دگرگوني هاي اساسي، و برانگيخته شدن تمام مردم، اين روح انسان ها در جايي مستقر باشند و به حيات و زندگي خويش ادامه دهند تا در آخرت به حساب اعمالشان رسيدگي شود و زندگي جاويد و ابدي خويش را از سر گيرند.
منبع: تصویر برزخ و برزخیان در قرآن کریم، فاطمه کریمی، انتشارات جامعه القرآن الکریم
قبل از بررسي فلسفه عالم برزخ، بهتر است نظري به فلسفه وجود عوالم دو طرف برزخ داشته باشيم. فلسفه زندگي دنيا به خوبي روشن است، چرا که محل امتحان و آموختن و پرورش و تحصيل کمالات و اندوختن عمل و جمع آوري زاد و توشه براي عالم ديگر است و طبق روايات، دنيا مزرعه آخرت است. و عالم آخرت نيز فلسفه ي وجودي اش روشن مي باشد چرا که مرکز انوار الهي، دادگاه بزرگ حق و محل رسيدگي به حساب و اعمال و رسيدن به قرب پرودگار است و در واقع تجسّم علم و عدل و حکمت خداوند تعالي است. با توجه به اين مطلب عالم دنيا و آخرت هيچ سنخيّتي ندارند و کاملاً با هم متفاوت است لذا وجود يک حد فاصل و يک مرحله ي متوسط لازم و ضروري است مانند هر مرحله ي متوسط ديگري که مرحله ي قبل و بعد آن کاملاً متمايز و متضاد باشد و کلاً انتقال از محيطي به محيط ديگر که از هر نظر با آن متفاوت باشد در صورتي قابل تحمل است که مرحله ي ميانه اي وجود داشته باشد که برخي از ويژگي هاي هر دو مرحله ي قبل و بعد در آن باشد وجود برخي ويژگيهاي قبل بخاطر مؤانست قبلي انسان با آن، و وجود برخي از ويژگي هاي مرحله ي بعدي بخاطر مؤانست با آن مرحله. و اين دقيقاً در عالم برزخ وجود دارد.
از طرفي شروع عالم آخرت، بعد از مردن همه ي مردم و با يک سري تغيير و تحولات اساسي صورت مي گيرد لذا بديهي است که تا رسيدن زمان لازم، براي ايجاد آن تغييرات و دگرگوني هاي اساسي، و برانگيخته شدن تمام مردم، اين روح انسان ها در جايي مستقر باشند و به حيات و زندگي خويش ادامه دهند تا در آخرت به حساب اعمالشان رسيدگي شود و زندگي جاويد و ابدي خويش را از سر گيرند.
منبع: تصویر برزخ و برزخیان در قرآن کریم، فاطمه کریمی، انتشارات جامعه القرآن الکریم