يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شرابهاي بهشتي داراي چه ويژگي است؟


پاسخ :
در ذيل تفسير آيه مبارکه « باکواب و اباريق و کأس من معين »(1) مي فرمايد :نوجوانان زيباي بهشتي با قدحها و کوزه ها و جامهاي پر از شراب طهور که از نهرهاي جاري بهشتي برداشته شده در اطراف بهشتيان مي گردند و آنان را سيراب مي کنند اما نه شرابي که عقل و هوش را ببرد و مستي آورد بلکه هنگامي که بهشتيان آن را مي نوشند و نه درد سر مي گيرند و نه مست مي شوند « لايصدّعون عنها و لا ينزفون »(2) و تنها يک حالت نشئه روحاني توصيف ناپذير به آنها دست مي دهد که تمام وجودشان را در لذتي بي نظير فرو مي برد.
ويژگي ديگري که آيات به آن اشاره دارد معطر بودن آن است چنانکه مي فرمايد : « اِنّ الابرار يشربون کان مزاجها کافورا »(3): نيکان از جامي مي نوشند که با عطر خوشي آميخته است و يا درجاي ديگر اشاره به طعم خوش آن دارد و مي فرمايد : « ويسقون فيها کأساً مزاجها زنجبيلا »(4) : بهشتيان از جامهايي سيراب مي شوند که لبريز از شراب طهوري است که با زنجبيل آميخته است و اين شراب تندي خاصي دارد. ( بسياري از مفسران بيان کرده اند که اعراب از خوردن شرابهايي که با طعم و تندي زنجبيل بوده است بسيار لذت مي بردند).
از همه مهمتر اين است که ساقي اين بزم روحاني خداست و بهشتيان از دست قدرت او و از بساط لطف و مرحمتش بر مي گيرند و مي نوشند و مست عشق و معرفت او مي شوند و « سقاهم ربّهم شراباً طهوراً »(5).
پي نوشت:
1- واقعه / 18.
2- واقعه / 19.
3- دهر / 5.
4- دهر / 17.
5- دهر / 21.
منبع: تصویر بهشت و بهشتیان در قرآن کریم، فاطمه کريمي، انتشارات جامعه القرآن الکریم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.