يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اهم لذات روحاني در بهشت کدام است؟


پاسخ :
در آيات قرآن مجيد گاهي از لذات و نعماتي ياد مي شود که از افق افکار همه انسانها و از دايره انديشه و تصور و خيال و وهم بيرون است چنانچه مي فرمايد « فلا تعلم نفس ما اُخفي لهم من قرّه اعين جزاءً بما کانوا يعملون »(1) هيچ کس نمي داند چه پاداشهايي که مايه روشني چشم هاست براي آنها نهفته شده است؟ اين جزاي اعمالي است که انجام مي دادند.
در روايتي از نبي اکرم (ص) است که مي فرمايد : « إنّ الله يقول اعددت لعبادي الصّالحين ما لا عين رأت، و لا اذن سمعت، و لا خطر علي قلب بشر » (2) خداوند مي فرمايد : براي بندگان صالحم پاداشهايي فراهم کرده ام که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده، و بر فکرکسي نگذشته است.
در آيه فوق که بسيار سربسته به مواهب عظيم و معنوي و روحاني بهشتيان اشاره مي کند از جمله آياتي است که در وصف نعمات آمده که هيچ کس حتي پيامبران مرسل و فرشتگان مقرب الهي نيز نمي توانند به حقيقت آن پي ببرند که خداوند چه پاداشي براي بندگان خاصّش قرار داده است ولي آن چه مسلّم است اين است که مقربّان خدا به درجاتي از قرب ذات پاک او، و مراحلي از وصال ديدار او و مراتبي از عنايات و الطاف او مي رسند که تاکسي به آن نرسد نمي تواند آن را درک کند.
پي نوشت:
1- سجده / 17.
2- پيام قرآن، ص 33.
منبع: تصویر بهشت و بهشتیان در قرآن کریم، فاطمه کريمي، انتشارات جامعه القرآن الکریم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.