جمعه، 21 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

خداوند براي تكريم رسول اكرم(ص) در قرآن كريم چه آداب و معارفي را تبيين مي‏كند؟


پاسخ :
الف- پيشي نگرفتن بر پيامبر؛ «يا أَيها الذين امنوا لا تُقدموا بين يدي الله و رَسوله و اتَقوا الله اِن الله سَميع عليم» حجرات/1: اي اهل ايمان! هرگز پيشاپيش وحي حركت نكنيد، بلكه تابع وحي باشيد؛ هرگز خواسته خود را بر وحي تحميل نكنيد و بدان رنگ دين ندهيد و همان گونه كه فرشتگان بدون اذن خداوند سخني نمي‏گويند و از او اطاعت مي‏كنند: «بل عِباد مُكرمون لا يَسبقونه بالقول و هم بِأمره يعملون» انبياء/26-27، شما نيز در دينتان فرشته خوي باشيد و در انديشه، گفتار و رفتار خود تابع وحي بوده، پرواي الهي پيشه كنيد.
ب- مراعات ادب حضور پيامبر؛ «يا أَيها الذين امنوا لا تَرفعوا أَصواتكم فَوق صَوت النبي و لا تَجهروا له بِالقول كَجَهر بَعضكم لِبعض أَن تَحبط أَعمالكم و أنتم لاتشعرون» حجرات/2: اي كساني كه ايمان آورده‏ايد! وقتي در مجلس رسول گرامي(ص) بار يافتيد، صدايتان از صداي آن حضرت بلندتر نباشد. از آن جا كه حيات و ممات پيامبر يكسان است، اكنون نيز كساني كه به حرم آن حضرت مشرف مي‏شوند، بايد ادب حضور رسول گرامي(ص) را مراعات كنند. اصولاً انسان وزين مي‏كوشد تا با صداي بلند سخن نگويد مگر ضرورتي آن را ايجاب كند.
خداوند در پايان اين آيه تهديد مي‏كند كه اگر ادب محضر رسول اكرم(ص) را مراعات نكنيد، اعمالتان حبط و باطل مي‏شود. چنانكه مراعات ادب مذكور، موجب رشد روح تقوا در دل انسان شده و غفران و پاداش الهي را به دنبال دارد: «اِن الَذين يَغضون أَصواتهم عِند رسول الله أولئك الذين امتَحَن الله قُلوبهم لِلتقوي لَهم مَغفرة و أَجَر عَظيم» حجرات/3. امتحان تقواي دل و پيروز شدن در اين آزمون، از پر افتخارترين كمالهاي انساني است.
ج- تجليل از پيامبر به عنوان شعار رسمي: «اِنا أَرسلناك شاهداً و مُبشراً و نَذيراً لِتؤمنوا بِالله و رَسوله و تَعزروه و تُوقره» فتح/8-59» اي پيامبر! ما تو را به عنوان شاهد و بشارت دهنده و ترساننده به سوي مردم فرستاديم تا شما مردم به خد او پيامبرش ايمان بياوريد و آن حضرات را حمايت كرده، او را توقير و تكريمش كنيد. بنابر اين تجليل از پيامبر به عنوان يك شعار اسلامي، هميشه_ در زمان حيات آن حضرت و پس از آن_ زنده است، زيرا مقام رسالت رسول گرامي(ص) همواره زنده است.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.