پرسش :
چه مطالبي در مورد «اصطفاي الهي» پيامبران در قرآن، آمده است؟
پاسخ :
پيامبران برگزيده حق از ميان مردمند. آنها والاترين و بهترين چهرههاي انساني هستند كه به مقام رسالت و نبوّت رسيدهاند. انساني كه قلبش از كدورت هرگونه طغيان و شرك منزّه است، ميتواند به مقام رفيع رسالت و نبوّت بار يابد، و به آن مقام برگزيده شود. و خداوندي كه به چنين قلبي آگاه است ميداند رسالت خود را در كدام پايگاه مستقر كند: «اَلُله أَعْلَمَ حَيْثُ يَجْعَل رِسالَته» انعام/124 .
يعضي از آيات اجمالاً به امتياز سلسله انبيا و همچنين فرشتگان اشاره دارد. يعني خداي سبحان از بين فرشتگان و مردمان، چهرههاي برجستهاي را براي سفارت و رسالت خود انتخاب ميكند: «اَلله يَصطَفي مِن المَلئِكَة رُسلاٌ وَ مِنْ الّناس» حج/75 . انبيا مصطفاي حقند و صفوه انسانها؛ زيرا تنها انسان مصطفاست كه ميتواند نبي و رسول بشود، و پيام صاف از خطا و زلال از خبط و منزّه از باطل و مبرّاي از جهل را به درستي دريافت و به امانت نگهداري و در كمال صحت ابلاغ كند.
قرآن كريم بعضي از حلقهها و سلسههاي اصفيا را نام برده است: «اِنَّ الَله اَصْطَفي ادَمَ وَ نُوحاٌ وَ الِ اِبراهِيم وَ ال عِمْران عَلي العالَمين ذُرِّيّة بَعضُها مِن بَعْضٍ وَ الُله سَمِيعٌ عَليم» آل عمران/ 33- 34؛ خداي سبحان آدم و نوح آل ابراهيم و آل عمران را انتخاب كرد.
همچنين گاه انتخاب پيامبري خاص را بيان ميدارد. چنانكه درباره حضرت موسي ميفرمايد: (انِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلي الّناسِ بِرِسالاتي وَ بِكَلامي)اعراف/ 144 ؛ من تو را برگزيدم و تو مصطفاي مني.
eporsesh.com
پيامبران برگزيده حق از ميان مردمند. آنها والاترين و بهترين چهرههاي انساني هستند كه به مقام رسالت و نبوّت رسيدهاند. انساني كه قلبش از كدورت هرگونه طغيان و شرك منزّه است، ميتواند به مقام رفيع رسالت و نبوّت بار يابد، و به آن مقام برگزيده شود. و خداوندي كه به چنين قلبي آگاه است ميداند رسالت خود را در كدام پايگاه مستقر كند: «اَلُله أَعْلَمَ حَيْثُ يَجْعَل رِسالَته» انعام/124 .
يعضي از آيات اجمالاً به امتياز سلسله انبيا و همچنين فرشتگان اشاره دارد. يعني خداي سبحان از بين فرشتگان و مردمان، چهرههاي برجستهاي را براي سفارت و رسالت خود انتخاب ميكند: «اَلله يَصطَفي مِن المَلئِكَة رُسلاٌ وَ مِنْ الّناس» حج/75 . انبيا مصطفاي حقند و صفوه انسانها؛ زيرا تنها انسان مصطفاست كه ميتواند نبي و رسول بشود، و پيام صاف از خطا و زلال از خبط و منزّه از باطل و مبرّاي از جهل را به درستي دريافت و به امانت نگهداري و در كمال صحت ابلاغ كند.
قرآن كريم بعضي از حلقهها و سلسههاي اصفيا را نام برده است: «اِنَّ الَله اَصْطَفي ادَمَ وَ نُوحاٌ وَ الِ اِبراهِيم وَ ال عِمْران عَلي العالَمين ذُرِّيّة بَعضُها مِن بَعْضٍ وَ الُله سَمِيعٌ عَليم» آل عمران/ 33- 34؛ خداي سبحان آدم و نوح آل ابراهيم و آل عمران را انتخاب كرد.
همچنين گاه انتخاب پيامبري خاص را بيان ميدارد. چنانكه درباره حضرت موسي ميفرمايد: (انِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلي الّناسِ بِرِسالاتي وَ بِكَلامي)اعراف/ 144 ؛ من تو را برگزيدم و تو مصطفاي مني.
eporsesh.com