پرسش :
چرا خداوند در سوره نور ميفرمايد: "سُورَةٌ أَنزَلْنَـَهَا"، مگر خداوند، سورههاي ديگر قرآن را نازل نفرموده كه در اين سوره ميفرمايد: "اين سوره را نازل كرديم"؟
پاسخ :
تمام آيات و سورههاي قرآن مجيد، از سوي خداوند متعال نازل شده و هيچ فرد ديگري، اعمّ از فرشته و انسان و حتّي شخص پيامبر اكرمدر آن نقشي نداشته است; اين حقيقتي است كه قرآن مجيد، در آيات فراواني، آن را بيان كرده است: "وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَـَبَ بِالْحَق;(مائده،48) و ما اين كتاب را به حقّ، به سوي تو فرو فرستاديم."
در بخشهاي مختلفي از قرآن به اين مطلب اشاره شده كه نزول آن را به خداي متعال نسبت داده است.
در ابتداي سورة مبارك نور نيز، اين نسبت را بيان نموده است كه با توجّه به اهميّت و نقشي كه احكام موجود در اين آيات ـ كه دربارة حدود و تعزيرات و مسايل ارتباط جنسي نامشروع بيان شده ـ دارد و احتمال اين هست كه شيطان، برخي را وسوسه نموده كه براي فرار از احكام اين سوره، بگويند اين سوره را خداي متعال نازل نكرده، و شخص ديگري آورده است; بدين خاطر در آغاز سوره، تصريح ميكند كه مطلب اين گونه نيست و خداي متعال، اين سوره را نازل نموده است. شاهد اين مطلب، ادامة آيه است كه ميفرمايد: "فَرَضْنَـَهَا; و آن را فرض و واجب كرديم"، كه در اين جا فرض به معناي قطع است كه همان معنا را تأكيد ميكند; بر اين اساس، نسبت نزول اين سوره به خداي متعال، به خاطر اهميّت احكام آن و جلوگيري از وسوسهها و اشكالهاست.(تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 15، ص 78، جامعه مدرسين قم / تفسير نمونه، آيت اللّه ناصر مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 358، دارالكتب الاسلامية.)
eporsesh.com
تمام آيات و سورههاي قرآن مجيد، از سوي خداوند متعال نازل شده و هيچ فرد ديگري، اعمّ از فرشته و انسان و حتّي شخص پيامبر اكرمدر آن نقشي نداشته است; اين حقيقتي است كه قرآن مجيد، در آيات فراواني، آن را بيان كرده است: "وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَـَبَ بِالْحَق;(مائده،48) و ما اين كتاب را به حقّ، به سوي تو فرو فرستاديم."
در بخشهاي مختلفي از قرآن به اين مطلب اشاره شده كه نزول آن را به خداي متعال نسبت داده است.
در ابتداي سورة مبارك نور نيز، اين نسبت را بيان نموده است كه با توجّه به اهميّت و نقشي كه احكام موجود در اين آيات ـ كه دربارة حدود و تعزيرات و مسايل ارتباط جنسي نامشروع بيان شده ـ دارد و احتمال اين هست كه شيطان، برخي را وسوسه نموده كه براي فرار از احكام اين سوره، بگويند اين سوره را خداي متعال نازل نكرده، و شخص ديگري آورده است; بدين خاطر در آغاز سوره، تصريح ميكند كه مطلب اين گونه نيست و خداي متعال، اين سوره را نازل نموده است. شاهد اين مطلب، ادامة آيه است كه ميفرمايد: "فَرَضْنَـَهَا; و آن را فرض و واجب كرديم"، كه در اين جا فرض به معناي قطع است كه همان معنا را تأكيد ميكند; بر اين اساس، نسبت نزول اين سوره به خداي متعال، به خاطر اهميّت احكام آن و جلوگيري از وسوسهها و اشكالهاست.(تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 15، ص 78، جامعه مدرسين قم / تفسير نمونه، آيت اللّه ناصر مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 358، دارالكتب الاسلامية.)
eporsesh.com