پرسش :
آيه شريفه «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم» را توضيح دهيد؟
پاسخ :
در اين آيه نخست خداوند به اطاعت فرمان خودش امر مى كند آنگاه به اطاعت فرمان پيامبر و صاحبان امر دستور مى دهد.
در اين آيه براى پيامبر و صاحبان امر يك وجوب اطاعت قرا داده شده و كلمه ى اطيعوا در مورد اولى الامر تكرار نشده است و ممكن است نكته اش اين باشد كه اولى الامر(= امامان معصومين((عليهم السلام))) چون دستوراتشان همان دستورات پيامبر است اطاعت از آنان عين اطاعت پيامبر خواهد بود و اين دلالت بر همت آنان دارد بنابراين روشن است كه اولى الامر جز رهبران راستين شيعه و امامان معصومين((عليهم السلام)) كسى ديگر نمى باشد و بر سلاطين و زمامداران و علما و صحابه و هيچ كس ديگر قابل انطباق نيست چون تنها امامان معصومين((عليهم السلام)) هستند كه وارث علوم پيامبرند و خداوند امامت و خلافت را براى آنان قرار داده است.
بر اين اساس، فقيه و مرجع تقليد را نيز نمى توان از مصاديق اولى الامرى كه در آيه آمده به حساب آورد آرى بر اساس ادله ى ولايت فقيه كه فقها از جانب امام زمان((عليه السلام))داراى ولايت بوده و ولى امر مسلمانان و نائبان عام امام زمان((عليه السلام)) باشند. مخالفت آنان مستلزم مخالفت اولى الامر يعنى امامان معصومين((عليهم السلام)) است.
eporsesh.com
در اين آيه نخست خداوند به اطاعت فرمان خودش امر مى كند آنگاه به اطاعت فرمان پيامبر و صاحبان امر دستور مى دهد.
در اين آيه براى پيامبر و صاحبان امر يك وجوب اطاعت قرا داده شده و كلمه ى اطيعوا در مورد اولى الامر تكرار نشده است و ممكن است نكته اش اين باشد كه اولى الامر(= امامان معصومين((عليهم السلام))) چون دستوراتشان همان دستورات پيامبر است اطاعت از آنان عين اطاعت پيامبر خواهد بود و اين دلالت بر همت آنان دارد بنابراين روشن است كه اولى الامر جز رهبران راستين شيعه و امامان معصومين((عليهم السلام)) كسى ديگر نمى باشد و بر سلاطين و زمامداران و علما و صحابه و هيچ كس ديگر قابل انطباق نيست چون تنها امامان معصومين((عليهم السلام)) هستند كه وارث علوم پيامبرند و خداوند امامت و خلافت را براى آنان قرار داده است.
بر اين اساس، فقيه و مرجع تقليد را نيز نمى توان از مصاديق اولى الامرى كه در آيه آمده به حساب آورد آرى بر اساس ادله ى ولايت فقيه كه فقها از جانب امام زمان((عليه السلام))داراى ولايت بوده و ولى امر مسلمانان و نائبان عام امام زمان((عليه السلام)) باشند. مخالفت آنان مستلزم مخالفت اولى الامر يعنى امامان معصومين((عليهم السلام)) است.
eporsesh.com