جمعه، 21 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مضمون آيه انفاق در سوره بقره (آیه 274) چگونه است؟


پاسخ :
در آيه 274 سوره بقره مي‏خوانيم «اَلَّذين يُنْفِقُونَ اَمْوالَهُمْ بِاللِّيلِ وَالنِّهارِ سِرّاً وَ عَلانِيَهً فَلَهُمْ اَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لاخوف عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» [كساني كه اموال خود را به هنگام شب و روز ، پنهان و آشكار ، انفاق مي‏كنند ، مزدشان نزد پروردگارشان است ، نه ترسي بر آنها است و نه غمگين مي‏شوند].
بدون شك مفهوم آيه، كلّي و جامع است ، و تشويق به انفاق در راه خدا در اَشكال مختلف است ، آشكارا و پنهان ، در شب و روز ، و به كساني كه انفاق مي‏كنند بشارت عظيمي مي‏دهد هم پاداششان را كه نزد پروردگارشان بزرگ است و هم خوف و اندوهي از گذشته و آينده نخواهند داشت ، ولي از روايات اسلامي استفاده مي‏شود كه فرد شاخص آن علي (ع) است.
زيرا در شأن نزول اين آيه ، روايات بسياري وارد شده كه نشان مي‏دهد نخستين بار دربارة علي (ع) نازل گشت.
ابن عبّاس مي‏گويد اين آيه دربارة علي بن ابي‏طالب (ع) نازل شد او فقط چهار درهم داشت ، درهمي را در شب ، و درهمي را در روز ، و درهمي را آشكارا ، و درهمي را پنهان در راه خدا انفاق كرد، رسول خدا (ص) فرمود «ما حَمَلَكَ عَلي هذا؟» [چه چيز تو را بر اين كار واداشت؟].
عرض كرد «حَمَلَني عَلَيْها رَجاءَ اَنْ اَسْتَوجِبُ عَلَي اللهِ ما وَعَدَني» [براي اين بود كه وعده‏اي را كه خدا به من داده است استحقاق پيدا كنم].
رسول خدا (ص) فرمود «اَلا ذلِكَ لَكَ» [آگاه باش كه اين وعده دربارة تو تحقّق يافت]، در اين هنگام آية فوق نازل گشت.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.