پرسش :
منظور از "عبادت" در آيه "و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون" چيست؟
پاسخ :
مراد از "عبادت" "معرفت" است; و چون "عبادت" لازم "معرفت" است، تعبير به "عبادت" آمده است.
كمال معرفت الهي، بدون تسليم، فرمان برداري، خضوع، خشوع، بندگي و عبادت، ميسر نيست; به تعبير ديگر، شناخت خدا از طريق خود او امكانپذير است; و خداوند، معرفت خودش را به كسي عنايت ميكند كه تسليم به او شده باشد، و تنها او را بپرستد، و از او فرمان برد.
لذا، عبادت، از آن روي هدفي از آفرينش ميشود كه راه رسيدن به معرفت و شناخت او است.
البته، برعكس اصل فوق نيز صادق است; و آن اين كه "عبادتِ" خدا، جز با شناخت او صورت نميپذيرد; زيرا عبادت، كه نوعي تقرب و نزديكي به خدا است، بدون شناخت ميسر نيست; به همين جهت است كه معرفت خداوند هدفي از هدفهاي خلق است.
بنابراين، عبادت و معرفت، لازم و ملزوم يك ديگرند.
امام حسينميفرمايد: "خداي عزوجل بندگان را نيافريد مگر براي آن كه او را بشناسند، و چون شناختند به عبادت و بندگي او بپردازند، و چون بندة او شدند با اين عبادت از عبادت جز او بي نياز شوند."( تفسير نورالثقلين، الحويزي العروسي، ج 7، ص 147، مؤسسه التاريخ العربي / ر. ك: تفسير هدايت، سيد محمدتقي مدرسي، ج 14، ص 71 ـ 73، آستان قدس رضوي، تفسير لاهيجي، لاهيجي، ج 4، ص 270، انتشارات علمي. )
eporsesh.com
مراد از "عبادت" "معرفت" است; و چون "عبادت" لازم "معرفت" است، تعبير به "عبادت" آمده است.
كمال معرفت الهي، بدون تسليم، فرمان برداري، خضوع، خشوع، بندگي و عبادت، ميسر نيست; به تعبير ديگر، شناخت خدا از طريق خود او امكانپذير است; و خداوند، معرفت خودش را به كسي عنايت ميكند كه تسليم به او شده باشد، و تنها او را بپرستد، و از او فرمان برد.
لذا، عبادت، از آن روي هدفي از آفرينش ميشود كه راه رسيدن به معرفت و شناخت او است.
البته، برعكس اصل فوق نيز صادق است; و آن اين كه "عبادتِ" خدا، جز با شناخت او صورت نميپذيرد; زيرا عبادت، كه نوعي تقرب و نزديكي به خدا است، بدون شناخت ميسر نيست; به همين جهت است كه معرفت خداوند هدفي از هدفهاي خلق است.
بنابراين، عبادت و معرفت، لازم و ملزوم يك ديگرند.
امام حسينميفرمايد: "خداي عزوجل بندگان را نيافريد مگر براي آن كه او را بشناسند، و چون شناختند به عبادت و بندگي او بپردازند، و چون بندة او شدند با اين عبادت از عبادت جز او بي نياز شوند."( تفسير نورالثقلين، الحويزي العروسي، ج 7، ص 147، مؤسسه التاريخ العربي / ر. ك: تفسير هدايت، سيد محمدتقي مدرسي، ج 14، ص 71 ـ 73، آستان قدس رضوي، تفسير لاهيجي، لاهيجي، ج 4، ص 270، انتشارات علمي. )
eporsesh.com