شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

قرآن براي چه بر پيامبراكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ‌نازل شده است‌؟


پاسخ :
1. فلسفة آفرينش انسان‌; عبوديت‌، رسيدن به كمال نهايي و نزديك شدن به خداست و بهترين چيزي كه مي‌تواند در اين حركت به او ياري رساند، قرآن است‌. معارف قرآني كه شامل سه محور اصلي اعتقادات‌، احكام و اخلاقيات مي‌شود، نقش هدايت و ايصال‌، يعني رساندن مردم به كمال مطلوب را برعهده دارد و از اين رهگذر، ماية هدايت و رحمت براي مؤمنان است‌; چنان كه خداي متعال مي‌فرمايد: "و إنّه لهدي و رحمة للمؤمنين‌;(نمل‌، 77.) و به درستي كه قرآن براي مؤمنان‌، هدايت و رحمت است‌." و "تلك ءايَت الكتَب الحكيم‌# هدي و رحمة للمحسنين‌;(لقمان‌، 2 و 3.) اين آيات‌ِ كتاب‌ِ حكمت‌آموز، هدايت و رحمت براي نيكوكاران است و..."
2. از جهت ديگر مي‌توان گفت كه پيامبراكرم‌خاتم پيامبران است و پس از او پيامبري نخواهد بود; لذا بايد آيين و عقايد مذهب او در كتابي موجود باشد تا آيندگان و كساني‌كه او را نخواهند ديد و كلمات وحي را از زبان او نخواهند شنيد، بتوانند سخنان پروردگارشان را در كتاب او بخوانند و هدايت شوند; علاوه بر اين‌كه شنيدن مستقيم كلمات خدا با انشاي او، خود مزيد هدايت بوده و لطفي افزون دارد.
3. ديگر آن كه قرآن‌، معجزة الهي است و جاودان خواهد بود; لذا هميشه سند حقانيت پيامبر اكرم‌، حتي براي كساني است كه پيامبر را نديده باشند. قرآن‌، راهنماي بشر به‌سوي سعادت و كمال است و اين راهنما، تا دنيا باقي است‌، باقي خواهد بود; از اين رو شايسته است بدان چنگ زده‌، از معارف آن كاملاً استفاده كنيم‌.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.