شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اعجاز قرآن از نظر بيان خداشناسي و مسئله فطرت چگونه است؟


پاسخ :
قرآن مجيد، رشته خدا پرستي را يك امر دروني و نهاني مي‌داند تو گويي آفرينش بشر با حس خداشناسي همانند احساسات و غرايز ديگر انساني، خمير شده است و هر انساني ناخودآگاه تحت تأثير آن قرار مي‌گيرد. قرآن در حالي كه براي اثبات وجود خدا يك رشته براهين علمي و فلسفي را يادآور مي‌شود اما معتقد است كه هر فردي فطرتا خدا خواه و خداجوست هرچند اين حس، بيشتر خود را در مواقع گرفتاري نشان مي‌دهد چنانكه مي‌فرمايد: «فَأَقِم وَجهَكَ لِلدِينَ حَنيفاً فَطَرَهَ الله الََتي فَطَرَ الناسَ عَلَيها لا تَبدِيلَ لِخَلقِ الله ذلِكَ الدينُ القَيِم وَ لكِن أَكثَرَ الناسِ لا يَعلَمُونَ» روم/30 [رو به آيين حنيف و خالص از شرك خدا آر، آييني كه آفرينش انسان را روي آن قرار داده است خلقت خدا تغيير ناپذير است، اين است آيين استوار هر چند بيشتر مردم نمي‌دانند]. مقصود از آيين «حنيف» در آيه كه آفرينش انسان بر روي آن بنا شده است همان آيين خداخواهي و خداپرستي است اين آيه با صراحت هر چه كاملتر، ماديگري و انحراف از خداشناسي را مخالف فطرت انساني مي‌داند و اين راز بزرگ را كه دانشمندان، پس از چهارده قرن بر آن دست يافته‌اند و امروز آن را حس چهارم روح انسان مي‌دانند يكي از حقايق ارزنده‌اي است كه قرآن، چهارده قرآن پيش آن را به ما آموخته است.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.