شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با توجه به اين كه‌، قرآن كريم‌، كتاب بسيار دشوار و داراي نكات قابل توجه بسياري است‌، كه در صورت عمل به آن‌، مي‌تواند باعث اصلاح شود، آيا قرآن به تنهايي معجزه است‌؟ يا اين كه چون به فردي امّي (پیامبر اکرم) نازل شده‌، معجزه پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) است‌؟ آثار ادبي خوبي امروزه‌، توسط افراد خلق مي‌شود، اما معجزه محسوب نمي‌شود؟!


پاسخ :
قرآن كريم با توجه به جنبه‌هاي مختلف اعجازي‌، كه به قسمتي از آن در پرسش قبل اشاره شد، معجزة جاويد است و محدود به وجه خاصي نيست‌; اعجاز قرآن كريم‌، مربوط به همة وجوه آن در كنار هم مي‌باشد.
آري‌، يكي از نكات مهمي كه قرآن براي اعجازش به آن اشاره نموده است‌، توجه به شخصيت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) و آورندة قرآن است‌، پيامبر در مكتب هيچ دانشمند و معلمي حاضر نگشته بود و همگان مي‌دانستند كه او امي و درس ناخوانده است‌. در دورة چهل سالة زندگي قبل از بعثت كه دو ثلث عمر او را تشكيل مي‌دهد، از او هيچ شعر و نثري ديده نشده است‌. ناگهان چنين پيامبري كتابي را عرضه مي‌دارد كه بزرگان روزگار در مقابلش در مي‌مانند.
حال پيامبري كه در جايي درس نخوانده است‌، كتابي بر بشر و درس آموختگان عرضه مي‌كند كه سرشار از معارف و حكمت‌ها و هدايت‌ها است و خود معلّم كتاب و حكمت مي‌گردد. "...ويُعَلِّمُهُم‌ُ الكِتـَب‌َ والحِكمَة‌;(جمعه‌،2)، و كتاب و حكمت بياموزد." برتر از آثار ادبي كه به قول شما خوب و قوي است و نويسندة آن اساتيد و كلاس‌هاي متعددي را در يادگيري فنون نگارش آن‌، آموخته است‌. چون يك اثر ادبي در حدّ معارف بشري است و زاييدن فكر بشر است و انسان‌هاي ديگر نيز مي‌توانند همانند آن را بياورند، ولي قرآن كريم معجزه است و هيچكس نمي‌تواند مانند آن بياورد؟!(ر.ك‌: درسنامة علوم قرآن‌، حسين جوان آراسته‌، ص 244، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي / ر.ك‌: تفسير نمونه‌، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 6، ص 399، دارالكتب الاسلامية / اعجاز قرآن‌، دكتر سيد رضا مؤدّب‌، ص 203، انتشارات احسن الحديث‌.)
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.