پرسش :
در كدام سوره و آيه، معجزه بودن قرآن بيان شده است؟
پاسخ :
ترديدي نيست كه همه آيات قرآن، معجزه است، زيرا معجزه به چيزي اطلاق ميشود كه ديگران از آوردن مانند آن عاجز باشند، و بديهي است كه هيچ شخصي، به آوردن سورهاي مانندن قرآن توانا نيست. قرآن در آيات فراواني، دشمنان اسلام را به رويارويي دعوت ميكند:
1. "وَ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَيَ عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِي وَ ادْعُواْ شُهَدَآءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَـَدِقِينَ ;(بقره، 23.) اگر درباره آن چه بر بنده خود ]پيامبر[ نازل كردهايم، شك و ترديد داريد، يك سوره همانند آن بياوريد، و گواهان خود را غير از خدا بر اين كار دعوت كنيد، اگر راست ميگوييد."
2. "قُل لَّغنِ اجْتَمَعَتِ الاْ سًِنسُ وَ الْجِنُّ عَلَيََّ أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـَذَا الْقُرْءَانِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِي وَ لَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا ;(اسرأ، 88.) بگو: اگر انسانها و پريان ]جن و انس [ اتفاق كنند كه همانند قرآن را بياورند، نميتوانند نظير آن را بياورند، هرچند يك ديگر را در ]اين كار[ كمك كنند."
3. "أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَغهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِي مُفْتَرَيَـَتٍ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَـَدِقِينَ ;(هود، 13.) آيا ميگويند او به دروغ اين ]قرآن[ را به ]خدا[ نسبت داده ]و ساختگي است[ بگو: اگر راست ميگوييد، شما هم ده سورة ساختگي همانند اين قرآن بياوريد، و تمام كساني را كه ميتوانيد ـ غير از خدا ]براي اين كار[ دعوت كنيد!"
قرآن از همه جهتها معجزه است، معجزهاي است جاويدان و ابدي كه هرگز گذشت زمان نميتواند آن را از اعجاز خارج كند، آياتي كه بيان شد، دليل اعجازِ قرآن از جهت فصاحت و بلاغت است، كه همه دشمنان پيامبر اكرم را مخاطب قرار ميدهد، بلكه غيرت آنها را تحريك ميكند و ميفرمايد: "شما براي اين كار از ديگران كمك بگيريد، بلكه اگر همة جنّ و انس هم جمع شويد، مانند يك سوره قرآن نميتوانيد بياوريد."
زيبنده است در اين جا به چند بُعد ديگر اعجاز قرآن اشاره كنيم: الف ـ اعجاز قرآن از نظر علوم روز و اكتشافات علمي، مانند: خبر دادن حركت زمين و منظومه شمسي و جاذبه عمومي.
ب ـ اعجاز قرآن از نظر اخبار غيبي، مانند: پيش گويي از شكست دشمنان در كمتر از ده سال كه در اول سورة روم به آن اشاره شده و دهها خبر غيبي ديگر.
ج ـ اعجاز قرآن از نظر اختلاف نداشتن و متضاد نبودن: "أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلَـَفًا كَثِيرًا ;(نسأ، 82.) آيا دربارة قرآن نميانديشيد! اگر از سوي غير خدا بود، اختلاف فراواني در آن مييافتند."
د ـ اعجاز قرآن از نظر شخصيتي كه قرآن بر او نازل شده; فردي كه درس نخوانده و به مكتب نرفته، و در مدت چهل سال پيش از بعثت شعري نسروده، هم چنين نثري و كلامي كه در سطح بالايي از فصاحت و بلاغت باشد نگفته است، يك مرتبه كلماتي بياورد كه همه اديبان و دانشمندان از آوردن مانند آن عاجز باشند. (ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي; ج 1، ص 57 به بعد، نشر دار الكتب الاسلاميه.)
eporsesh.com
ترديدي نيست كه همه آيات قرآن، معجزه است، زيرا معجزه به چيزي اطلاق ميشود كه ديگران از آوردن مانند آن عاجز باشند، و بديهي است كه هيچ شخصي، به آوردن سورهاي مانندن قرآن توانا نيست. قرآن در آيات فراواني، دشمنان اسلام را به رويارويي دعوت ميكند:
1. "وَ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَيَ عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِي وَ ادْعُواْ شُهَدَآءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَـَدِقِينَ ;(بقره، 23.) اگر درباره آن چه بر بنده خود ]پيامبر[ نازل كردهايم، شك و ترديد داريد، يك سوره همانند آن بياوريد، و گواهان خود را غير از خدا بر اين كار دعوت كنيد، اگر راست ميگوييد."
2. "قُل لَّغنِ اجْتَمَعَتِ الاْ سًِنسُ وَ الْجِنُّ عَلَيََّ أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـَذَا الْقُرْءَانِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِي وَ لَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا ;(اسرأ، 88.) بگو: اگر انسانها و پريان ]جن و انس [ اتفاق كنند كه همانند قرآن را بياورند، نميتوانند نظير آن را بياورند، هرچند يك ديگر را در ]اين كار[ كمك كنند."
3. "أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَغهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِي مُفْتَرَيَـَتٍ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَـَدِقِينَ ;(هود، 13.) آيا ميگويند او به دروغ اين ]قرآن[ را به ]خدا[ نسبت داده ]و ساختگي است[ بگو: اگر راست ميگوييد، شما هم ده سورة ساختگي همانند اين قرآن بياوريد، و تمام كساني را كه ميتوانيد ـ غير از خدا ]براي اين كار[ دعوت كنيد!"
قرآن از همه جهتها معجزه است، معجزهاي است جاويدان و ابدي كه هرگز گذشت زمان نميتواند آن را از اعجاز خارج كند، آياتي كه بيان شد، دليل اعجازِ قرآن از جهت فصاحت و بلاغت است، كه همه دشمنان پيامبر اكرم را مخاطب قرار ميدهد، بلكه غيرت آنها را تحريك ميكند و ميفرمايد: "شما براي اين كار از ديگران كمك بگيريد، بلكه اگر همة جنّ و انس هم جمع شويد، مانند يك سوره قرآن نميتوانيد بياوريد."
زيبنده است در اين جا به چند بُعد ديگر اعجاز قرآن اشاره كنيم: الف ـ اعجاز قرآن از نظر علوم روز و اكتشافات علمي، مانند: خبر دادن حركت زمين و منظومه شمسي و جاذبه عمومي.
ب ـ اعجاز قرآن از نظر اخبار غيبي، مانند: پيش گويي از شكست دشمنان در كمتر از ده سال كه در اول سورة روم به آن اشاره شده و دهها خبر غيبي ديگر.
ج ـ اعجاز قرآن از نظر اختلاف نداشتن و متضاد نبودن: "أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلَـَفًا كَثِيرًا ;(نسأ، 82.) آيا دربارة قرآن نميانديشيد! اگر از سوي غير خدا بود، اختلاف فراواني در آن مييافتند."
د ـ اعجاز قرآن از نظر شخصيتي كه قرآن بر او نازل شده; فردي كه درس نخوانده و به مكتب نرفته، و در مدت چهل سال پيش از بعثت شعري نسروده، هم چنين نثري و كلامي كه در سطح بالايي از فصاحت و بلاغت باشد نگفته است، يك مرتبه كلماتي بياورد كه همه اديبان و دانشمندان از آوردن مانند آن عاجز باشند. (ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي; ج 1، ص 57 به بعد، نشر دار الكتب الاسلاميه.)
eporsesh.com