شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

برخي معتقدند كه پيامبر اسلام‌ (صلّی الله علیه و آله و سلم) با وجود اين كه بي سواد بوده اند، ولي چون تاجر و هميشه در حال سفر بوده است‌، آوردن كتابي مانند قرآن‌، با توجه به اين كه به زبان خودش است‌، كار سختي نبوده است؟!


پاسخ :
يكي از نكات روشن زندگي رسول اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) ‌اين است كه درس ناخوانده و مكتب ناديده بوده است‌.
شخصي كه درس ناخوانده است‌، هرگز نمي‌تواند كتابي را از پيش خود بياورد، كه فراتر از زمان است‌، در همة ابعاد معجزه است و جن‌ّ و انس را به هماوردي و آوردن سوره‌اي مانند آن‌، فرا خوانده است‌. و حتي اگر دانشمندترين فرد عالم بود نيز نمي‌توانست چنين كاري كند.
پيامبر اكرم‌(صلّی الله علیه و آله و سلم) تاجر نبوده است‌، آنچه در تاريخ نقل شده‌، اين است كه ايشان دو سفر به شام داشته‌، يكي در دورة نوجواني‌، همراه عمويش‌، ابوطالب‌، و ديگري رفتن به تجارت به نمايندگي از حضرت خديجه‌!(ر.ك‌: فروغ ابديت آيت اللّه سبحاني‌، ج 1، ص 190ـ196، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي قم‌.)
اگر آوردن قرآن كار آساني بود، كساني كه كارشان تجارت بود،مانند ابوسفيان و... بايد به جاي متّهم كردن پيامبر به ساحر، جادوگر و مانند آن و شكنجه و آزار دادن مسلمانان و به راه انداختن جنگ‌هاي بدر، احد، احزاب و... كتابي همانند قرآن مي‌آوردند تا با آسان‌ترين راه‌، پيامبر را شكست دهند.
از اين كه چنين كاري نكردند و راه‌هاي سخت را برگزيدند، معلوم مي‌شود كه قرآن كلام الهي است نه ساختة پيامبر.
خداوند به پيامبر دستور مي‌دهد كه به منكران قرآن بگو: "اگر در آن‌چه بر بندة خود نازل كرده‌ايم شك داريد، پس ـ اگر راست مي‌گوييد ـ سوره‌اي مانند آن بياوريد، و گواهان خود را ـ غير خدا ـ فرا خوانيد. پس اگر نكرديد ـ و هرگز نمي‌توانيد كرد ـ از آتشي كه سوختش مردمان و سنگ‌ها هستند و براي كافران آماده شده‌، بپرهيزيد"(بقره‌،23 و 24)
و نيز مي‌فرمايد: "قرآن قطعاً گفتار فرستاده‌اي بزرگوار است و آن گفتار شاعري نيست كه كم‌تر به آن ايمان داريد، و نه گفتار كاهني كه كم‌تر از آن پند مي‌گيريد. فرود آمده‌اي است از جانب پروردگار جهانيان‌. و اگر او پاره‌اي گفته‌ها خود را بر ما بسته بود، دست راستش را سخت مي‌گرفتيم‌، سپس رگ قلبش را پاره مي‌كرديم و هيچ يك از شما مانع از عذاب او نمي‌شد."(حاقه‌،40ـ47)
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.