شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

محتوای كلی سوره "شعراء" چيست‌؟


پاسخ :
برخي از محورها و مفاهيم كلي سوره شعراء عبارتند از:
1. آغاز سوره با حروف مقطعه‌، بيان عظمت مقام قرآن‌، تسلاي خاطر پيامبر گرامي‌(صلّی الله علیه و آله و سلم) در برابر پافشاري و خيره‌سري مشركان و بعضي نشانه‌هاي توحيد و صفات خداوند متعال‌.
2. در فرازهايي از سرگذشت هفت پيامبر بزرگوار خداوند و مبارزات آن‌ها با قوم‌شان و لجاجت‌هاي آنان در برابر اين پيامبران بزرگوار، كه بعضي مانند داستان حضرت موسي‌ و فرعون با شرح بيش‌تري و بعضي ديگر مانند سرگذشت حضرت ابراهيم‌، نوح‌، هود، صالح‌، لوط و شيعب‌(علیهم السلام) كوتاه‌تر است‌.
در اين قسمت به منطق ضعيف و تعصب‌آميز مشركان در هر عصر و زمان در برابر پيامبران الهي اشاره شده كه شباهت زيادي با منطق مشركان عصر پيامبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلم)‌داشته‌؛ از اين رو مايه آرامش خاطر پيامبر گرامي ‌و مؤمنان نخستين بود كه بدانند تاريخ همواره از اين گونه افراد و منطق‌ها بسيار دارد و نبايد ضعف و سستي به خود راه دهند.
در همين بخش‌، روي عذاب دردناك اين اقوام و بلاهاي وحشتناكي كه بر آن‌ها فرود آمد، تكيه شده كه خود تهديد مؤثري براي مخالفان پيامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلم) در آن شرايط است‌.
3. بيان مطالبي درباره پيامبر اكرم‌(صلّی الله علیه و آله و سلم)، عظمت قرآن‌، تكذيب مشركان و دستورهايي به آن حضرت درباره روش دعوت‌، چگونگي برخورد با مؤمنان‌. اين سوره با بشارت به مؤمنان صالح و تهديد شديد ستمگران پايان مي‌يابد.( ر.ك‌: تفسير نمونه‌، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 15، ص 179ـ180، دارالكتب الاسلاميه‌، تهران‌. )
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.