شنبه، 22 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

قرآن در زمان پيامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) به چه نام معروف بوده است‌؟


پاسخ :
قرآن مجيد داراي نام‌هاي مختلفي است كه همه آن‌ها از خود قرآن استفاده مي‌شود. معروف‌ترين نام آن همين قرآن است كه حدود 58 مورد در قرآن آمده است‌، مانند: "شَهْرُ رَمَضَان‌َ الَّذِي‌َّ أُنزِل‌َ فِيه‌ِ الْقُرْءَان‌;(بقره‌،185) ماه رمضان ماهي است كه قرآن در آن نازل شده است‌."
قرآن از ريشه قرن‌، به معناي ضميمه كردن و پيوستن و يا نزديك ساختن چيزي به چيز ديگر است‌، و چون حروف و كلمات و آيات و سُوَر قرآن‌، به هم نزديك هستند و با كيفيتي خاص با هم ارتباط و پيوستگي دارند، آن را قرآن ناميده‌اند. بعضي ديگر گفته‌اند: قرآن مشتق از قرائن است‌، و قرائن نيز جمع قرينه مي‌باشد؛ از اين جهت كه هر يك از آيات قرآني‌، قرينه و مؤيّد آيات ديگر مي‌باشد، آن را قرآن گويند.
اسامي ديگري كه براي قرآن آمده‌، عبارتند از: "فرقان‌، كتاب‌، ذكر، تنزيل‌، نور، هدي‌، موعظه‌، اَحْسَن الحديث‌"، لكن برخي از اين عناوين‌، اوصاف قرآن هستند نه اسامي آن‌.(پژوهشي در تاريخ قرآن كريم‌، سيد محمدباقر حجتي‌، ص 24، نشر دفتر فرهنگ اسلامي‌.)
در صدر اسلام يكي از عناوين مشهور قرآن "مُصحف‌" بوده است‌؛ اين عنوان اكنون نيز در بعضي كشورهاي عرب‌، از جمله عربستان متداول است‌؛ البته اين نام از خود قرآن استفاده نمي‌شود. مصحف به نوشته‌اي اطلاق مي‌شود كه در يك مجلد جاي دهند و به كتب آسماني از جمله قرآن‌، مصحف گويند.
از زماني كه قرآن‌، به ترتيبي كه در دست ماست‌، مدوّن گرديد، اصطلاح مصحف براي قرآن مجيد بيش‌تر رواج يافت‌.(دانش‌نامه قرآن‌، بهاءالدين خرمشاهي‌، واژه مصحف‌.)
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.