دوشنبه، 24 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در قرآن اعداد شكفت انگيزی وجود دارد كه نشان دهنده اعجاز لفظی قرآن است. آيا فلسفه اين كه چرا دو كلمه "دنيا و آخرت" هر دو به طور مساوی 115 بار و "موت و حيات" هر يك 24 بار آمده، نه كمتر و نه بيشتر، مشخص است؟


پاسخ :
روحيه حقيقت گرايي و عدالت جويي انسان مخصوصا جوانان، آنان را به سوي جستجوگري و تحقيق در مسايل و حوادث مختلف سوق مي‏دهد تا از ظلمت جهل و سطحي نگري رهايي ياند و از "بودن" نظير جمادات به سوي "شدن" و كمال يفتن و رشد نمودن، سير انساني را به اميد "خليفه اللَّه گشتن"آغاز نمايند.
سؤال جوان، گوياي شكوفايي استعداد حقيقت گرايي و جستجو گري او است. حيات علمي كه مقدمه‏اي بر حيات انساني است، از پرسش‏گري آغاز مي‏گردد. بنابر اين، حيات علمي را به شما تبريك مي‏گوييم و موفقيت و تداوم آن را جهت رسيدن به سرچشمه حقيقت براي شما آرزو مي‏كنيم و از اعتماد شما قدرداني مي‏كنيم.
اعجاز قرآن از ابعاد و جنبه‏هاي مخلف قابل بررسي است. تحقيق در برخي ابعاد آن ارزش علمي دارد و به كار بستن آن در زندگي دنيوي، سعادت و خوشبختي دنيا و آخرت را همراه داد. پژوهش در پاره‏اي از رشته‏هاي اعجاز جنبه تفنني دارد. اعجاز عددي قران يكي از رشته‏هاي قرآن پژوهي جديد است كه ارزش تفنني دارد و مقصد از آن نشان دادن نظم اعجاز گونه رياضي قرآن است. پاسخ اين گونه سؤالات را مي‏توانيد از كتاب‏هايي كه ذيلا معرفي مي‏شود، جستجو كنيد:
1 - من الاعجاز البلاغي و العددي للقرآن الكريم، تحقيق ابو زهراء النجدي.
2 - اعجاز عددي در قرآن، تأليف عبدالرزاق النوفل، ترجمه مصطفي حسيني طباطبايي.
3 - آيت كبري معجزه جاويدان قرآن كريم، تأليف دكتير سيد محمد فاطمي.
4 - اعجاز قرآن تحليل آماري حروف مقطعه، تأليف رشاد خليفه، ترجمه سيد محمد تقي آيت اللهي.
5 - المعجم الاحصائي لالفاظ القرآن الكريم، تحقيق دكتر محمود روحاني.
اجمالا مي‏توان گفت با اين كه دنيا مقدمه و مزرعه آخرت است، ولي چون جايگاه خودسازي انسان براي ورود به آخرت مي‏باشد و سرنوشت انسان در آخرت توسط خود انسان در دنيا تعيين مي‏گردد، توجه به دنيا از ديدگاه اسلام به همان اندازه ارزشمند است كه نگاه به آخرت ارزش دارد.
چنان كه در برخي روايات آمده است: كسي كه دنيا را به خاطر آخرت و دين داري رها كند يا آخرت را به علت توجه و اشتغال به دنيا را سازد، از ما يعني از زمره مسلمانان نيست.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.