پنجشنبه، 4 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

حضور بانوان در میدان های ورزشی مردان (مانند فوتبال و کشتی) وقتی که با شورت و زیرپوش بازی می کنند، چه حکمی دارد؟


پاسخ :
نگاه زن به بدن نامحرم جایز نیست، هر چند بدون قصد لذت باشد.
آیت الله العظمی تبریزی(ره) و آیت الله العظمی سیستانی: با توجه به این که حضور زنان در این گونه ورزشگاه ها، باعث مفسده است، جایز نیست.
آیت الله العظمی بهجت(ره): نگاه به آن ها بنابر احتیاط واجب جایز نیست و اگر باعث مفسده شود، حضور آنان حرام است.(1)
«قرآن کریم نیز صریحاً از نگاه به نامحرم منع کرده، آنجا که می فرماید: «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم؛(2)(ای پیامبر) به مردان مؤمن بگو: «چشم هایشان را (از نگاه حرام) فرو کاهند».
و همین امر را نسبت به زنان می فرماید: «و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن؛ و به زنان مؤمن بگو:«چشمانشان را (از نگاه حرام) فرو کاهند.»
نگاه حرام در شرع عبارت است از: نگاه مرد به بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست ها تا مچ) خواه با قصد باشد یا بدون آن و نیز نگاه به صورت و دست ها اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد. همچنین نگاه زن به مرد نامحرم (به جز صورت، گردن و دست ها و مقداری از پا) خواه با قصد باشد یا بدون آن و نیز به مواضع یاد شده، اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد.(3)
پی نوشتها:
1. استفتائات امام خمینی(ره)، ج 3، س 6 و 39؛ توضيح المسايل، آیت الله العظمی وحيد، م 2442؛ تعليقات علي العروه مکارم، آیت الله العظمی ناصر مکارم شيرازي، النکاح، م 51؛ توضيح المسايل، آیت الله العظمی نوري همداني، م 2442؛ استفتاء آیت الله العظمی خامنه اي، س 482؛ و دفتر آیت الله العظمی فاضل(ره)، دفتر آیت الله العظمی سيستاني و آیت الله العظمی تبريزي؛ توضيح المسايل، آیت الله العظمی بهجت، م 1933؛ به نقل از کتاب: پرسش ها و پاسخ ها، رساله ي دانشجويي مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام، سيد مجتبي حسيني، ص 202 و 203.
2. نور، 30.
3. همان، مجتبي حسيني، ص 197.
منبع: رضایی اصفهانی، محمد علی؛ (1387) پرسش های قرآنی جوانان: روابط دختر و پسر، قم، انتشارات پژوهش های تفسیر و علوم، چاپ سوم.
Rasekhoon.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.