پرسش :
چرا مرد تا زماني كه همسرش در قيد حيات باشد، نمي تواند خواهر او را به همسر برگزيند ، در حالي كه خواهر زن جزء محارم نمي باشد؟
پاسخ :
بايد توجه داشت كه در امر ازدواج، جمع بين دو خواهد مجاز نيست، ولي اگر ازدواج دو خواهر يا بيشتر به صورت جمع نباشد، اشكال ندارد. به اين معنا كه هرگاه مردي زني را براي خود عقد كند، تا وقتي كه زن در عقد او است، نميتواند با خواهر وي ازدواج كند، خواه عقد دائم باشد يا موقت. حتي بعد از طلاق تا وقتي كه در عدّه است (در صورتي كه عدّه رجعي باشد) نميتواند خواهر او را بگيرد، ولي وقتي زنش را طلاق داد يا از دنيا رفت و عدّه او تمام شد، ميتواند با خواهر وي ازدواج كند.
رمز اين كه اسلام از ازدواج همزمان با خواهران جلوگيري كرده شايد اين باشد كه اوّلاً حرمت زن را حفظ كند، چنان كه در ازدواج با دختر برادر زن و دختر خواهر زن رضايت و اجازه زن را شرط دانسته است.
ثانياً دو خواهر به حكم نسبت و پيوند طبيعي، نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند ولي هنگامي كه رقيب هم شوند، نميتوانند علاقه گذشته را حفظ كنند، به اين ترتيب تضاد عاطفي در آنها پيدا ميشود كه براي زندگي زيان بار است، زيرا دائماً انگيزه محبت و رقابت در وجود آنها در كشمكش است.(1)
همچنين با طبع زنان كه شوهر خواهر را از خود ميدانند و احساس نزديكي ميكنند، سازگار نيست.
پينوشت:
1 - تفسير نمونه، ج3، ص 368.
eporsesh.com
بايد توجه داشت كه در امر ازدواج، جمع بين دو خواهد مجاز نيست، ولي اگر ازدواج دو خواهر يا بيشتر به صورت جمع نباشد، اشكال ندارد. به اين معنا كه هرگاه مردي زني را براي خود عقد كند، تا وقتي كه زن در عقد او است، نميتواند با خواهر وي ازدواج كند، خواه عقد دائم باشد يا موقت. حتي بعد از طلاق تا وقتي كه در عدّه است (در صورتي كه عدّه رجعي باشد) نميتواند خواهر او را بگيرد، ولي وقتي زنش را طلاق داد يا از دنيا رفت و عدّه او تمام شد، ميتواند با خواهر وي ازدواج كند.
رمز اين كه اسلام از ازدواج همزمان با خواهران جلوگيري كرده شايد اين باشد كه اوّلاً حرمت زن را حفظ كند، چنان كه در ازدواج با دختر برادر زن و دختر خواهر زن رضايت و اجازه زن را شرط دانسته است.
ثانياً دو خواهر به حكم نسبت و پيوند طبيعي، نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند ولي هنگامي كه رقيب هم شوند، نميتوانند علاقه گذشته را حفظ كنند، به اين ترتيب تضاد عاطفي در آنها پيدا ميشود كه براي زندگي زيان بار است، زيرا دائماً انگيزه محبت و رقابت در وجود آنها در كشمكش است.(1)
همچنين با طبع زنان كه شوهر خواهر را از خود ميدانند و احساس نزديكي ميكنند، سازگار نيست.
پينوشت:
1 - تفسير نمونه، ج3، ص 368.
eporsesh.com