يکشنبه، 7 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شبهه: مرحوم دربندي در كتاب اسرار الشهاده مي گويد: حضرت زينب(سلام الله علیها) از مريم و آسيه و ديگر زنان برگزيده بالاتر است. مگر ما روايت نداريم كه چهار زن برگزيده اند و نام حضرت زينب(سلام الله علیها) در ميان آنان نيست، پس چرا آقاي دربندي چنين گفته است؟


پاسخ :
در آموزه هاي ديني براي برتري شخصي بر شخص ديگر معيارها و راهكارهايي بيان شده است. يكي از راهكارها، ديدگاه معصومان(علیهم السلام) است.
در روايات تصريح شده است كه بهترين زنان عالم و بهشت، چهار زن هستند. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: "أفضل نساء الجنّة أربع: خديجه بنت خويلد، و فاطمه بنت محمد[ص] و مريم بنت عمران، و آسيه بنت مزاحم امرأه فرعون؛ بهترين زنان بهشت چهار نفرند: خديجه فرزند خويلد، فاطمه فرزند محمد [ص] مريم فرزند عمران و آسيه فرزند مزاحم، ‌همسر فرعون".
اين روايت بهترين و برترين زنان را چهار زن فوق بيان نموده است و حضرت زينب(سلام الله علیها) از چهار زن مذكور نيستند. بر اين اساس اگر مقام حضرت زينب(سلام الله علیها) از چهار زن مذكور برتري مي داشت، بايد در روايات بدان تصريح مي شد و مي بايست روايت و دليلي معتبر وجود داشته باشد.
بر فرض اين كه روايتي مبني بر برتري حضرت زينب(سلام الله علیها) وجود داشته باشد، با رواياتي ديگر كه بهترين زنان عالم را خديجه، فاطمه(سلام الله علیها) مريم و آسيه دانسته اند، تعارض دارد. در صورت تعارض روايت بايد روايات جرح و تعديل شده و به مرجّحات رجوع گردد.
مرجّحات نظر مشهور را تأييد مي كند، مبني بر آن كه زنان برتر همان زناني هستند كه اشاره شد، و اين كه حضرت زينب(ص) از بهترين زنان عالم باشد، سخن به ميان نيامده است و شهرت ندارد. البته حضرت زينب(سلام الله علیها) مقام بس بلند و جايگاه رفيع دارد و نقش آفريني او در حادث عاشورا و مقام و ابعاد شخصيت او موجب شد كه از ايشان به عنوان عقيلة بني هاشم و يا عقيلة الطالبين ياد شود، ولي اين مقام بلند موجب نمي‌شود كه او از حضرت خديجه و زنان برتر ديگر برتري داشته باشد.
متأسفانه كتاب اسرار الشهاده آقاي دربندي در اختيار نبود، تا دلائل ايشان در اين باره بررسي شود كه وي بر چه اساس و معياري مقام حضرت زينب(سلام الله علیها) را از زنان مذكور برتر دانسته است. از سوي ديگر مبنا و ديدگاه ايشان حجت نبوده و نمي تواند به عنوان مدرك و دليل معتبر مطرح شود، و كتاب اسرار الشهاده از منابع معتبر به حساب نيامده و از اتقان و جامعيت علمي برخوردار نيست.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.