دوشنبه، 8 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با عنايت به تحوّل در مقتضيات زمان و مكان، چگونه اصول و قوانين اسلام را ثابت مي‏دانيم؟


پاسخ :
در حل اين اشكال بايد دو مطلب را در نظر گرفت:
1ـ هرگاه اسلام و يا اصولاً مذهب را يك پديده اجتماعي بدانيم، يعني مجموع قوانين و آداب و رسوم ديني ساخته و پرداخته افراد متفكر اجتماع باشند در اين صورت بايد بسان خود شكل و صورت اجتماع، دستخوش تحول و تبديل شوند.
و به عبارت ديگر از آنجا كه جامعه انساني رو به تكامل است و هر روز، گامي به پيش مي‏نهد دليل ندارد كه قوانين و آداب آن به صورت يكنواخت باقي بماند، اگر تحول و تكامل، تمام پديده‏هاي مادي را دربر مي‏گيرد، چرا نبايد پديده دين را كه در اين فرض زائيده مغزهاي نوابغ است دربر نگيرد؟ ولي اگر دين را يك دستور آسماني و فرمان خدا بدانيم خدائي كه از تمام خصوصيات زندگي انسان‏ها و نيازمنديهاي آنان به طور روشن آگاه است، و از تمام اسرار و رموز و ريزه‏كاريهاي جسم و جان و عواطف و غرائز دروني او كاملاً مطلع است و از آنچه مايه خوشبختي و بدبختي او است آگاه مي‏باشد، در اين صورت دستورهاي او، از نقطه‏نظر امكان اشتباه و احتمال خطا نمي‏تواند دستخوش تحول و تغيير گردد، زيرا فرض اين است كه يك چنين قانونگذار از هر اشتباه و خطا مصون بوده و به خصوصيات ساخته خود (بشر) آگاه‏تر است، و اما از نقطه‏نظر ديگر و آن اين كه تحولات زندگي ايجاب مي‏كند كه قوانين و مقررات نيز دستخوش تغيير گردد، پاسخ اين سؤال را در قسمت دوم بحث خواهيم گفت.
2ـ اگر در تشريح قوانين، انسان طبيعي مورد نظر قرار گرفته و ملاك جعل قانون گردد و قدر مشترك ميان انسان‏ها درنظر گرفته شود، ديگر تحول زمان و مقتضيات عصر نمي‏تواند كوچكترين دگرگوني در ا ين قوانين پديد آورد، زيرا در اين جهت ميان انسان عصر حجر و عصر فضا فرقي نيست.
زيرا تمام تغييرات و تبدلات و باصطلاح «مقتضيات» زمان مربوط به عادات و رسومي است كه بر اندام انسانيت پوشانيده شده است، و هرگز در ذات انسان تغييري و تبدلي رخ نمي‏دهد و اين مطلبي است كه دانشمندان نيز به آن اعتراف دارند و مي‏گويند:
مقررات و عادات به منزله لباس‏هائي است كه عنصر حقيقت «لايتغير» بدن را پوشانيده است و در هر قوم و ملت و جمعيتي اين لباس به شكل و به رنگي است ولي حقيقت طبيعت انسان يكي است و تابع اصول ثابت مي‏باشد.
انسان داراي اصول ثابتي است
اساساً هر علمي كه مربوط به ذات انسان باشد درباره اصولي بحث و گفتگو مي‏كند كه غير متغير باشد، روانشناسي درباره روحيات ثابت و نفسيات لايتغير انسان بحث مي‏كند، پزشكي و يا فيزيولوژي پيرامون اصولي بحث مي‏كند كه آفرينش همه انسان‏ها روي آن استوار است و اين اصول بر تمام انسان‏هاي جهان به طور يكنواخت حكومت مي‏كند، و مرور زمان در آن‏ها اثر چشم‏گيري نمي‏گذارد.
بنابراين اگر فطرت و نهاد انساني و ساختماني وجود بشر كه در همه افراد و همه زمانها يكنواخت است، محور جعل قانون باشد، هرگز مقتضيات زمان و تحولات صنعتي مايه دگرگوني چنين قوانيني نمي‏گردد.
اسلام قوانين خود را بر اساس فطرت بنا كرده و قدر مشترك انسان را در تمام قرون و اعصار درنظر گرفته و قانون‏گذاري نموده است، و رمز ثبات و پايداري قوانين اسلام و ابديت و جاودانگي آن همين است.
قرآن اين حقيقت را در آيه زير بيان كرده است:
«فَاَقِمْ وَجْهَكَ لِلدّين حَنيفاً فِطْرَةَ اللهِ الَّتي فَطَرَ الناسَ عَلَيْها لاتَبْديلَ لِخَلْقِ اللهِ ذلِكَ الدّينُ الْقَيّمُ وَلكِنّ اَكْثَرَ الناسِ لايَعْلمُون» روم/35.
[بسوي دين خدا روكن (و از باطل بسوي حق بازگرد) ديني كه فطرت خدائي است كه مردم را بر آن آفريده است و خلقت خداي تغييرناپذير است ولي اكثر مردم ناآگاهند].
هرگاه در تشريع قوانين، طبع تغييرناپذير انسان در نظر گرفته شود، (طبعي كه قدر مشترك تمام انسان‏ها است، و در همه ادوار و در تمام شرايط موجوداست،) بشر بايد از يك رشته اصول ثابت پيروي كند.
درست است كه تحولات تكنيكي، قيافه زندگي را دگرگون ساخته است و آخرين وسائل مدرن آسايش را، در اختيار بشر نهاده است ولي هرگز دست تحول به ذات انسان، و خواسته‏هاي دروني وي و غرايز پر تحرك او راه نيافته است و آنچه كه انسان كنوني مي‏خواهد، و به آن نياز دارد، همان است كه انسان عصر حجر نيز آن را مي‏خواست، و به عبارت روشنتر درست است كه وسائل پيشرفت زندگي و دگرگوني اوضاع و احوال، جامعه‏ها را با نيازهاي جديد و تازه‏اي روبرو مي‏سازد و براي رفع نياز ناچار است دست به دامن وضع قوانين تازه‏اي بزند، ولي با اين اعتراف، اصل انسانيت را كه قدر مشتركي است ميان انسان‏هاي ديرينه و انسان‏هاي امروزه، نبايد به دست فراموشي سپرد، زيرا اگرچه اوضاع و احوال جامعه‏ها و شرايط زندگي دگرگون مي‏گردند، ولي انسانيت در تمام احوال و شرايط محفوظ بوده و دست تغيير به نهاد آن راه پيدا نمي‏كند، و هرگز انسانيت از ميان نرفته و قدر مشتركهاي ميان انسان قطبي و انسان‏هاي استوائي پيوسته باقي است و لذا هيچ جامعه و يا انساني را نمي‏توان از تغذيه بي‏نياز دانست، و يا تمايلات جنسي را در او كشت، و در برابر چنين درخواستي، بي‏تفاوت ماند، و همچنين است ديگر درخواست‏هاي فطري و نهادي او.
بنابراين بهترين راه براي وضع قانون، مطالعه آفرينش انسان است تا در پرتو شناسائي نيازهاي وجودي و شناسائي مصالح و مفاسد طبيعت وي، قوانيني وضع نمود كه با انسانيت و درخواست فطري او تضادي پيدا نكند، و دگرگوني تمدن و اختلاف اوضاع زندگي، خللي بر آن وارد نسازد.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
play_arrow
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
play_arrow
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
play_arrow
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
play_arrow
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
play_arrow
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
play_arrow
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
play_arrow
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
play_arrow
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
play_arrow
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
play_arrow
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
play_arrow
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
play_arrow
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
play_arrow
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
play_arrow
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی
play_arrow
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی