سه‌شنبه، 9 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا دیدن امام زمان علیه السلام مانند زمان سایر ائمه علیهم السلام ممکن نیست؟


پاسخ :
شرح پرسش:
به نظر من همه حق دارند امام زمان علیه السلام را ببینند، پس چرا در دنیای امروز فقط نیکوکاران واقعی امام زمان علیه السلام را می بینند؟ در زمان امامان دیگر همه مردم حتی ملعونین و بدسرشتان هم امامان علیهم السلام را می دیدند. پس چرا ما نمی توانیم ایشان را ببینیم؟

پاسخ:
وجود دوازده ولی و حجت خدا بعد از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله تا پایان جهان از جمله مقدرات خداوند متعال می باشد.
اگر امام زمان علیه السلام مانند ائمه دیگر علیهم السلام میان مردم بود، او را نیز به شهادت می رساندند. اگر امام زمان علیه السلام به شهادت می رسید، زمین از حجت خدا خالی می شد. خالی شدن زمین از حجت خدا پیامدهای منفی در پی دارد. یکی از نویسندگان می نویسد: "خداوند، به وسیله غیبت، امام دوازدهم را از قتل حفظ کرد، زیر اگر حضرت از آغاز زندگی میان مردم ظاهر می شد، او را می کشتند".(1)
فلسفه اصلی وجود امام و حجت خدا واسطه فیض الهی و هدایت و رهبری مردم است. امام زمان علیه السلام اگر چه به حسب ظاهر غایب است، ولی مانند سایر ائمه دیگر علیهم السلام به رهبری و هدایت مردم می پردازند، زیرا امام در قالب های مختلف، مشکلات مردم را رفع می کند و به آنان نفع می رساند.
در برخی از روایات وجود مقدس امام زمان علیه السلام به خورشید تشبیه شده است.(2) خورشید چه پشت ابر باشد و چه نباشد، به موجودات نفع رسانده و زندگی موجودات به آن بستگی دارد. فلسفه وجودی امام و حجت خدا این نیست که انسان ها تنها او را ببینند تا جای این پرسش باشد که چرا پیشینیان موفق شدند امام معصوم را مشاهده کنند، اما ما از آن محروم شده ایم اما این که چرا در دوره غیبت کبری تنها برخی از نیکوکاران می توانند باحضرت مهدی علیه السلام ملاقات و ارتباط داشته باشند ، پاسخ روشن است، زیرا امام زمان علیه السلام مصلح کل و با تقوا است. طبیعی است کسانی می توانند با امام پارسا و مصلح ارتباط برقرار کنند که خود پارسا باشند . هر کسی لیاقت و شایستگی را پیدا کرد، می تواند با امام ارتباط برقرار کند. این ارتباط اختصاص به قشر خاصی ندارد.
داده های تاریخی نشان از آن دارد: آن دسته از مردم با امام ارتباط برقرار کردند که لیاقت و شایستگی داشتند، مانند علامه بحرالعلوم و مقدس اردبیلی. شما هم با ایجاد لیاقت و شایستگی در خود، با امام زمان علیه السلام ارتباط برقرار کنید.
اگر در زمان حضور ائمه علیهم السلام همگان می توانستند با آنان ارتباط برقرار کنند، بدان جهت بود که غایب نبودند، ولی امام زمان علیه السلام به خاطر برخی علل غایب شده است. نحوه ارتباط با امامی که غایب است، با امامی که غایب نیست، تفاوت دارد. اگر تفاوت نداشت که دیگر غیبت معنا نداشت. پس ملاقات با امام زمان علیه السلام نباید با فلسفه غیبت آن امام که برای دیگر امامان علیهم السلام وجود نداشته است، منافات داشته باشد.
در عین حال برقراری ارتباط با امام زمان علیه السلام تنها با دیدن ظاهری نیست، بلکه ارتباط درونی و معنوی نیز می تواند برقرار باشد که برتر از ارتباط ظاهری است. چه بسیار انسان هایی که مورد توجه و عنایت امام زمان علیه السلام بوده اند، بی آن که ملاقات یا ارتباط برقرار شده باشد. آن چه باید به دنبال آن باشیم، فراتر از ملاقات حضوری، یعنی ارتباط معنوی با امام زمان علیه السلام است.

پی نوشت ها:
1 - نعمانی، کتاب الغیبه، ص 14.
2 - مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان ، ص 671 - 672.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.