پرسش :
چرا حضرت علي (علیه السلام) پشت سر خلفا به صورت دست بسته و بدون مهر نمازمي خواندند و در زمان خلافت خود با دست باز بر روي مهر نماز مي خواندند؟
پاسخ :
اختلاف موجود بين شيعه و سني در محل سجده، بر سر اين است كه سجده بر چه چيزهايي جايز است؟ نظر شيعهبه استناد سنت پيامبر(ص) جواز سجده بر زمين و روييدنيهاي نهايي آن است (غير از آنچه پوشيده و يا خورده شود) ومهر هيچ موضوعيتي ندارد؛ بلكه صرفا براي سجده بر خاك درست شده است؛ ولي اهل تسنن سجده بر چيزهايديگر را جايز ميدانند. روايات موجود در كتب فريقين، دلالت بر سجده پيامبر(ص) بر خاك و حصير ميكند و اين رويهبعدا نيز معمول گرديده است. حتي امام محمد غزالي از برخي عرفاي اهل سنت نام ميبرد كه هميشه بر خاك سجدهميكردند. در سيره خلفا نيز خلاف اين موضوع نقل نشده است. براي آشنايي بيشتر رجوع كنيد به: مقاله برگرفته ازكتاب «شيعه پاسخ ميدهد» نوشته: سيد رضا حسيني نسب.
در مورد تكتف در نماز نيز ادله تاريخي نشان ميدهد كه تا پيش از خلافت عمر، نماز بدون تكتف خوانده ميشد.خليفه دوم در جنگ با ايرانيان از شيوه احترام گذاري مردم ايران نسبت به شاهان خوشش آمد و گفت: خداوند از هركس بيشتر شايسته تكريم است. از همين رو دستور داد كه در نماز به صورت متكتف نماز بخوانند. اين مسأله از آن روزمورد قبول برخي از مسلمين قرار گرفت كه براي خلفاي راشدين بعداز پيامبر(ص) حق تشريع قائل بودند و سيره آنان راهمچون سنت پيامبر پاس ميداشتند؛ ليكن شيعه اساسا چنين اعتقادي را برنميتابد. افزون بر آن بسياري از اهل تسننمانند شافعيها، تكتف در نماز را واجب نميدانند.
نكتهاي كه جاي بسي شگفتي دارد اين است كه شخص مورد نظر ميگويد: حضرت علي(ع) دست بسته و بدون مهرپشت سر سه خليفه ميايستاد. در حالي كه هيچ مدرك تاريخي دلالت بر دست بسته نماز خواندن آن حضرت ندارد. ازنظر سجده هم اساسا آن حضرت بر خاك سجده ميكردند و انس آن حضرت با خاك و تربت چنان زياد بود كه «ابوتراب» لقب يافت. پس چنان كه يادآور شديم، مهر اصلاً موضوعيت ندارد.
eporsesh.com
اختلاف موجود بين شيعه و سني در محل سجده، بر سر اين است كه سجده بر چه چيزهايي جايز است؟ نظر شيعهبه استناد سنت پيامبر(ص) جواز سجده بر زمين و روييدنيهاي نهايي آن است (غير از آنچه پوشيده و يا خورده شود) ومهر هيچ موضوعيتي ندارد؛ بلكه صرفا براي سجده بر خاك درست شده است؛ ولي اهل تسنن سجده بر چيزهايديگر را جايز ميدانند. روايات موجود در كتب فريقين، دلالت بر سجده پيامبر(ص) بر خاك و حصير ميكند و اين رويهبعدا نيز معمول گرديده است. حتي امام محمد غزالي از برخي عرفاي اهل سنت نام ميبرد كه هميشه بر خاك سجدهميكردند. در سيره خلفا نيز خلاف اين موضوع نقل نشده است. براي آشنايي بيشتر رجوع كنيد به: مقاله برگرفته ازكتاب «شيعه پاسخ ميدهد» نوشته: سيد رضا حسيني نسب.
در مورد تكتف در نماز نيز ادله تاريخي نشان ميدهد كه تا پيش از خلافت عمر، نماز بدون تكتف خوانده ميشد.خليفه دوم در جنگ با ايرانيان از شيوه احترام گذاري مردم ايران نسبت به شاهان خوشش آمد و گفت: خداوند از هركس بيشتر شايسته تكريم است. از همين رو دستور داد كه در نماز به صورت متكتف نماز بخوانند. اين مسأله از آن روزمورد قبول برخي از مسلمين قرار گرفت كه براي خلفاي راشدين بعداز پيامبر(ص) حق تشريع قائل بودند و سيره آنان راهمچون سنت پيامبر پاس ميداشتند؛ ليكن شيعه اساسا چنين اعتقادي را برنميتابد. افزون بر آن بسياري از اهل تسننمانند شافعيها، تكتف در نماز را واجب نميدانند.
نكتهاي كه جاي بسي شگفتي دارد اين است كه شخص مورد نظر ميگويد: حضرت علي(ع) دست بسته و بدون مهرپشت سر سه خليفه ميايستاد. در حالي كه هيچ مدرك تاريخي دلالت بر دست بسته نماز خواندن آن حضرت ندارد. ازنظر سجده هم اساسا آن حضرت بر خاك سجده ميكردند و انس آن حضرت با خاك و تربت چنان زياد بود كه «ابوتراب» لقب يافت. پس چنان كه يادآور شديم، مهر اصلاً موضوعيت ندارد.
eporsesh.com