پرسش :
با توجّه به اين كه در صدر اسلام ارتباطات به اين نحو نبوده است، يعني اگر مطلبي در يونان كشف ميشد، شايد به عربستان نميرسيد و براي آنان كشف نميشد، و اين كه قرآن توسط يك فرد امّي آورده شده است، آيا ميتوان ضمير در «من مثله» را به پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) برگرداند و اين آيه را جزء آيات اعجاز علمي قرار داد؟
پاسخ :
پاسخ دكتر محمد علي رضايي:
اگر اثبات شود كه مثلاً علم به حركت زمين از يونان به عربستان منتقل نشده، اين ادعا صحيح است و آيه اعجاز علمي است؛ لكن اگر كسي به عنوان مخالف ادعا نمايد كه احتمال دارد اين سخنان توسط كاروانهاي تجارياي كه به شام رفت و آمد داشتهاند به گوش پيامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) رسيده و ايشان نيز آن را بيان كردهاند، اين مورد اعجاز علمي را از بين ميبرد؛ امّا مواردي را كه يقيناً قبل از اسلام مطرح نشده و به عربستان نرسيده است، ميتوان اعجاز علمي قرآن دانست.
در مورد ضمير «مثله» نيز مفسران احتمال دادهاند كه به قرآن يا به «پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) » برگردد؛ ولي آن، بُعدِ ديگر اعجاز است كه معارف بلند از فردي اُمّي صادر شود.
منبع: آشنايي با تفسير علمي قرآن، گفتگو با دكتر ناصر رفيعي و دكتر محمد علي رضايي، مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگيحوزه علميه (1381 ).
پاسخ دكتر محمد علي رضايي:
اگر اثبات شود كه مثلاً علم به حركت زمين از يونان به عربستان منتقل نشده، اين ادعا صحيح است و آيه اعجاز علمي است؛ لكن اگر كسي به عنوان مخالف ادعا نمايد كه احتمال دارد اين سخنان توسط كاروانهاي تجارياي كه به شام رفت و آمد داشتهاند به گوش پيامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) رسيده و ايشان نيز آن را بيان كردهاند، اين مورد اعجاز علمي را از بين ميبرد؛ امّا مواردي را كه يقيناً قبل از اسلام مطرح نشده و به عربستان نرسيده است، ميتوان اعجاز علمي قرآن دانست.
در مورد ضمير «مثله» نيز مفسران احتمال دادهاند كه به قرآن يا به «پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) » برگردد؛ ولي آن، بُعدِ ديگر اعجاز است كه معارف بلند از فردي اُمّي صادر شود.
منبع: آشنايي با تفسير علمي قرآن، گفتگو با دكتر ناصر رفيعي و دكتر محمد علي رضايي، مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگيحوزه علميه (1381 ).