پرسش :
سياست خارجى واتيكان چیست؟
پاسخ :
واتيكان على رغم كوچكى، به علت مركزيتى كه براى جهان مسيحيت كاتوليك دارد، در صحنه ى سياست خارجى از جايگاه و اعتبار خاصى برخوردار است. تلاش روزافزون براى ورود به عرصه هاى بين المللى با روى كار آمدن پاپ ژان پل دوم (از سال 1978 م) شدت يافت و فعاليت هاى كليسا در سراسر جهان رو به گسترش است.[1] براى پاپ به عنوان رهبر كليساى كاتوليك، سرنوشت مسيحيان كاتوليك مهم ترين مسئله است، از اين رو در مواردى از بحران هاى جهانى كه يك طرف قضيه مسيحيان باشند، واتيكان حضور فعال دارد؛ علاوه بر اين، موضوع مسيحى سازى جهان معاصر در دستور كار واتيكان قرار دارد و بدين منظور تشكيلاتى با بودجه و اعتبار فراوان در واتيكان تأسيس شده است كه به عنوان «مجمع تنصير ملت ها»، برنامه هايى را در جهت گسترش تعاليم مسيحيت و سياست هاى واتيكان به اجرا درمى آورد.[2]
سفارت ايران در دربار پاپ اعظم در اسفند 1334 شمسى توسط حسنعلى كمال هدايت، افتتاح گرديد و از آن زمان تا كنون روابط دو كشور در عالى ترين سطح استمرار يافته و سفراى دو كشور مبادله شده اند.[3] روند كلى روابط جمهورى اسلامى ايران با واتيكان، رو به گسترش و نقطه ى عطف آن ديدار رياست جمهورى اسلامى ايران در سال 1377 شمسى با پاپ ژان پل دوم در واتيكان بوده است.[4]
پی نوشتها:
[1]. همان، ص 155.
[2]. مصطفى بروجردى، واتيكان، ص 155 ـ 156.
[3]. همان، ص 177.
[4]. خبرگزارى بى بى سى درباره ى اهميت اين ديدار در گزارشى چنين آورد: ديدار آقاى خاتمى با پاپ يك ديدار تاريخى است. براى اولين بار است كه يك روحانى شيعه به عنوان رئيس جمهور اسلامى ايران با رهبر كاتوليك هاى جهان وارد گفتگو شده است. دوم اين كه براى اولين بار است كه رييس سازمان كنفرانس اسلامى و رهبر كاتوليك هاى جهان گفتگو كرده اند و هر دو، نماينده ى حدود دو ميليارد مسلمان و مسيحى پيرو اين دو دين هستند..
خبرگزارى آسوشيتدپرس اين ملاقات را «برخوردى بر اساس روح گفتگو بين مسلمانان و مسيحيان» ناميد. روزنامه ى آسامى پرتيراژترين روزنامه ى جهان با چهارده ميليون نسخه در روز نوشت: رئيس جمهور اسلامى ايران قصد دارد با ايجاد پل گفتگو ميان اسلام و مسيحيت، تصور غلطى را كه اروپا از اسلام دارد از بين ببرد (مصطفى بروجردى، واتيكان، ص 179 ـ 180).
منبع: مسيحيت، سيد محمد اديب آل على، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم
واتيكان على رغم كوچكى، به علت مركزيتى كه براى جهان مسيحيت كاتوليك دارد، در صحنه ى سياست خارجى از جايگاه و اعتبار خاصى برخوردار است. تلاش روزافزون براى ورود به عرصه هاى بين المللى با روى كار آمدن پاپ ژان پل دوم (از سال 1978 م) شدت يافت و فعاليت هاى كليسا در سراسر جهان رو به گسترش است.[1] براى پاپ به عنوان رهبر كليساى كاتوليك، سرنوشت مسيحيان كاتوليك مهم ترين مسئله است، از اين رو در مواردى از بحران هاى جهانى كه يك طرف قضيه مسيحيان باشند، واتيكان حضور فعال دارد؛ علاوه بر اين، موضوع مسيحى سازى جهان معاصر در دستور كار واتيكان قرار دارد و بدين منظور تشكيلاتى با بودجه و اعتبار فراوان در واتيكان تأسيس شده است كه به عنوان «مجمع تنصير ملت ها»، برنامه هايى را در جهت گسترش تعاليم مسيحيت و سياست هاى واتيكان به اجرا درمى آورد.[2]
سفارت ايران در دربار پاپ اعظم در اسفند 1334 شمسى توسط حسنعلى كمال هدايت، افتتاح گرديد و از آن زمان تا كنون روابط دو كشور در عالى ترين سطح استمرار يافته و سفراى دو كشور مبادله شده اند.[3] روند كلى روابط جمهورى اسلامى ايران با واتيكان، رو به گسترش و نقطه ى عطف آن ديدار رياست جمهورى اسلامى ايران در سال 1377 شمسى با پاپ ژان پل دوم در واتيكان بوده است.[4]
پی نوشتها:
[1]. همان، ص 155.
[2]. مصطفى بروجردى، واتيكان، ص 155 ـ 156.
[3]. همان، ص 177.
[4]. خبرگزارى بى بى سى درباره ى اهميت اين ديدار در گزارشى چنين آورد: ديدار آقاى خاتمى با پاپ يك ديدار تاريخى است. براى اولين بار است كه يك روحانى شيعه به عنوان رئيس جمهور اسلامى ايران با رهبر كاتوليك هاى جهان وارد گفتگو شده است. دوم اين كه براى اولين بار است كه رييس سازمان كنفرانس اسلامى و رهبر كاتوليك هاى جهان گفتگو كرده اند و هر دو، نماينده ى حدود دو ميليارد مسلمان و مسيحى پيرو اين دو دين هستند..
خبرگزارى آسوشيتدپرس اين ملاقات را «برخوردى بر اساس روح گفتگو بين مسلمانان و مسيحيان» ناميد. روزنامه ى آسامى پرتيراژترين روزنامه ى جهان با چهارده ميليون نسخه در روز نوشت: رئيس جمهور اسلامى ايران قصد دارد با ايجاد پل گفتگو ميان اسلام و مسيحيت، تصور غلطى را كه اروپا از اسلام دارد از بين ببرد (مصطفى بروجردى، واتيكان، ص 179 ـ 180).
منبع: مسيحيت، سيد محمد اديب آل على، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم