پرسش :
عالم برزخ در کتاب مقدس چگونه ترسیم شده است؟
پاسخ :
فقرات متعددى از كتاب مقدس گوياى آن است كه انسان پس از مرگ و قبل از رستاخيز عظيم به حيات خود ادامه مى دهد و صالحان در لذت و نعمت، و بدكاران در عذاب و آتش اند.[1]
در مورد عذاب مؤمنان به مسيح در عالم برزخ، بين كاتوليك ها و پروتستان ها اختلاف است. كاتوليك ها معتقدند كه مؤمنان گناهكار پس از مرگ، در عذاب و آتش تطهير مى شوند، سپس به آسمان مى روند[2] و آياتى از كتاب مقدس را شاهد مدعاى خود ذكر مى كنند.[3] اما پروتستان ها مى گويند: در فاصله ى بين مرگ و رستاخيز، انسان در حالتى برهنه، يعنى بدون بدن، زندگى مى كند و مؤمنان در نعمت و نزد مسيح، و كافران در عذاب هستند. مؤمنان در اين حالت در حضور خداوند هستند و هر چند ترجيح مى دهند لباس رستاخيز عظيم و بدن روحانى داشته باشند، اما از وضع دنيوى و بودن در لباس جسمانى، بهتر است.[4]
به نظر مى رسد انديشه ى «نجات مؤمنانِ به مسيح» پروتستان ها، با انديشه ى آنان در باب نجات مرتبط است كه معتقدند «نجات تنها با ايمان حاصل مى شود، نه با عمل» و آياتى را از كتاب مقدس براى اثبات ادعاى خود ذكر مى كنند.[5]
مسلمانان بر اساس تعاليم قرآن مجيد معتقدند كه انسان پس از مرگ تا قيامت داراى زندگى خاصى است و در عالمى به سر مى برد كه «برزخ» نام دارد.[6] در اين عالم بدكاران در عالم قبر معذّب، و نيكوكاران متنعّم اند.[7] در روايتى معروف از پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) آمده است:
قبر، باغى از باغ هاى بهشت يا حفره اى از گودال هاى جهنم است.[8]
بنابراين در اصلِ حيات برزخى بين اسلام و مسيحيت اختلاف چندانى نيست، ولى در باب عذاب مؤمنان گنهكار، نظر اكثر مسلمانان با كاتوليك هاى مسيحى شباهت دارد.
پی نوشتها:
[1]. انجيل لوقا، 16: 9 ـ 31 و 23: 43؛ دوم قرنتيان، 5: 8؛ مكاشفه، 14: 13 و... .
[2]. الهيات مسيحى، ص 325.
[3]. انجيل متى، 12: 32؛ اول قرنتيان، 3: 13 ـ 15 و...
[4]. نظام التعليم فى علم اللاهوت القويم، ج 2، ص 488 ـ 489.
[5]. انجيل لوقا، 23؛ 43 و 16: 19 ـ 3؛ دوم قرنتيان، 5: 8؛ يلپيان، 1: 23 و... .
[6]. اين نام از قرآن اخذ شده است. سوره ى مؤمنون، آيه ى 100.
[7]. ر.ك: سوره ى مؤمن، آيه ى 45 ـ 46، سوره ى نحل، آيه ى 32.
[8]. بحار الانوار، ج 6، ص 214.
منبع: مسيحيت، سيد محمد اديب آل على، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم
فقرات متعددى از كتاب مقدس گوياى آن است كه انسان پس از مرگ و قبل از رستاخيز عظيم به حيات خود ادامه مى دهد و صالحان در لذت و نعمت، و بدكاران در عذاب و آتش اند.[1]
در مورد عذاب مؤمنان به مسيح در عالم برزخ، بين كاتوليك ها و پروتستان ها اختلاف است. كاتوليك ها معتقدند كه مؤمنان گناهكار پس از مرگ، در عذاب و آتش تطهير مى شوند، سپس به آسمان مى روند[2] و آياتى از كتاب مقدس را شاهد مدعاى خود ذكر مى كنند.[3] اما پروتستان ها مى گويند: در فاصله ى بين مرگ و رستاخيز، انسان در حالتى برهنه، يعنى بدون بدن، زندگى مى كند و مؤمنان در نعمت و نزد مسيح، و كافران در عذاب هستند. مؤمنان در اين حالت در حضور خداوند هستند و هر چند ترجيح مى دهند لباس رستاخيز عظيم و بدن روحانى داشته باشند، اما از وضع دنيوى و بودن در لباس جسمانى، بهتر است.[4]
به نظر مى رسد انديشه ى «نجات مؤمنانِ به مسيح» پروتستان ها، با انديشه ى آنان در باب نجات مرتبط است كه معتقدند «نجات تنها با ايمان حاصل مى شود، نه با عمل» و آياتى را از كتاب مقدس براى اثبات ادعاى خود ذكر مى كنند.[5]
مسلمانان بر اساس تعاليم قرآن مجيد معتقدند كه انسان پس از مرگ تا قيامت داراى زندگى خاصى است و در عالمى به سر مى برد كه «برزخ» نام دارد.[6] در اين عالم بدكاران در عالم قبر معذّب، و نيكوكاران متنعّم اند.[7] در روايتى معروف از پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) آمده است:
قبر، باغى از باغ هاى بهشت يا حفره اى از گودال هاى جهنم است.[8]
بنابراين در اصلِ حيات برزخى بين اسلام و مسيحيت اختلاف چندانى نيست، ولى در باب عذاب مؤمنان گنهكار، نظر اكثر مسلمانان با كاتوليك هاى مسيحى شباهت دارد.
پی نوشتها:
[1]. انجيل لوقا، 16: 9 ـ 31 و 23: 43؛ دوم قرنتيان، 5: 8؛ مكاشفه، 14: 13 و... .
[2]. الهيات مسيحى، ص 325.
[3]. انجيل متى، 12: 32؛ اول قرنتيان، 3: 13 ـ 15 و...
[4]. نظام التعليم فى علم اللاهوت القويم، ج 2، ص 488 ـ 489.
[5]. انجيل لوقا، 23؛ 43 و 16: 19 ـ 3؛ دوم قرنتيان، 5: 8؛ يلپيان، 1: 23 و... .
[6]. اين نام از قرآن اخذ شده است. سوره ى مؤمنون، آيه ى 100.
[7]. ر.ك: سوره ى مؤمن، آيه ى 45 ـ 46، سوره ى نحل، آيه ى 32.
[8]. بحار الانوار، ج 6، ص 214.
منبع: مسيحيت، سيد محمد اديب آل على، انتشارات مركز مديريت حوزه علميه قم